Bokföra försäljning i momsbefriad verksamhet (oms. under 30 000 kr)

1
Hej!
Jag har nyligen omvandlat ett hobbyprojekt till en liten enskild firma.

Jag säljer digitala prenumerationstjänster och en mycket stor del av min försäljning sker till privatpersoner i USA. Därför kommer min momspliktiga försäljning i Sverige understiga 30 000 kr och jag är därför endast momsregistrerad för inköp från andra EU-länder.

Min fråga är - hur bokför jag den försäljning som jag ändå har till kunder i Sverige (som normalt sett hade haft 25 % moms)?

Ska jag använda konto "3014 - Försäljning tjänster inom Sverige, momsfri", trots att tjänsten egentligen är momspliktig? Och i vilken ruta i momsdeklarationen ska denna försäljning tas upp?
11
1
Hej Rutger,⭐️ Om du har startat en egen firma och säljer till utlandet i någon form av volym, som det verkar, räknas det inte som hobby längre. Jag antar också att du har någon form av vinstsyfte vilket ytterligare talar för att det inte ska räknas som ett hobbyprojekt utan som en verksamhet. Det betyder att du ska ta ut moms på det som säljs inom Sverige, även om det understiger 30 000 KR per år. Gränsen på 30 000 KR är en slags nivå för när det inte räknas som hobby längre. Men det finns ytterligare aspekter som avgör om du uppfyller nivån för näringsverksamhet. Min bedömning på det du skriver är att ditt enskilda firma uppfyller nivån för att anses som en verksamhet. Du ska därför betala moms på försäljningen. Hoppas jag lyckades svara på din fråga. Annars får du hojta 😊 Ha en fin dag!☀️ Med Vänliga Hälsningar, Dennis Fleen Dooer
Voitto.se - En digital redovisningsbyrå. Anpassad för dig som företagare.
1
Hej Dennis, Tack för ditt svar! Som du säger så är min verksamhet inte längre en hobby, det är därför jag valt att registrera mig för F-skatt och startat en enskild firma. Däremot är jag som jag skrev i frågan inte registrerad för moms, eftersom företag med en skattepliktig försäljning under 30 000 kr på ett år kan ha frivillig momsbefrielse. Detta kollade jag också upp med Skatteverket innan jag registrerade mig för F-skatt, som då skrev: "Omsättning av digitala tjänster till privatpersoner utanför EU är inte momspliktig i Sverige och räknas inte in i beskattningsunderlaget. Du behöver därmed inte vara momsregistrerad i Sverige eftersom din momspliktiga omsättning beräknas hamna under 30.000-kronorsgränsen." [url]https://www.skatteverket.se/foretag/moms/momsregistrering/momsbefrielseforforsaljningpahogst30000kr.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html[/url] Det jag dock är osäker på är alltså hur jag ska bokföra den försäljning jag har i Sverige och EU och i vilken ruta den ska tas upp i momsdeklarationen.
11
1
Hej Rutger, Du får ursäkta att svaret har dröjt. Jag har inte lyckats hitta någon mer kompletterande information från Skatteverket. Eftersom det inte är momspliktig försäljning ska du inte ta upp denna i momsdeklarationen. Detta eftersom försäljningen (inom Sverige som understiger 30 000 kr) inte är en del av den momspliktiga verksamheten. Tyvärr kan jag inte se om det finns något undantag just i samband med denna regel. Jag rekommenderar att du stämmer av detta med Skatteverket. Angående vilket konto du bör redovisa på rekommenderar jag konto 3004, “Försäljning inom Sverige, momsfri”. Om du använder ett bokföringssystem som autogenererar momsrapport rekommenderar jag att du tar bort eventuell momskod från kontot. Ha en fin dag! ⭐️
Voitto.se - En digital redovisningsbyrå. Anpassad för dig som företagare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.