Hjälp mig räkna ut vad jag missat

3
Håller på att deklarera för 2020 och skatten som skatteverket räknar fram är mer än den som andra kalkyler fått fram så fick lite av en chock, säkert är det jag som missar något men vill gärna veta vad.

Så här står det:
R35 - 635 742 kr
R40 - 151795 kr
R41 - 114318 kr
R42 - 673 219 kr
R43 - 151 638 kr
R47 - 521 581 kr

Alltså en skatt på 245 648 vilket ingen annan kalkyl visar

Under 2019 var det 576 636 kr i resultat och samma schablonavdrag 151 795.

Misstänker att det är det här schablonavdraget som andra kalkyler missar för det kopplas till året innan.

Blev mycket siffror nu men om nu kunnig har lust att kolla igenom och ge svar blir jag väldigt tacksam!
1009
206
Hej, Jag får gissa att det är NE-bilagan du pratar om? R43 har du ju möjlighet att göra större avdrag för egenavgifter. Om du vill. Det får ju ner resultatet. Men sedan gäller väl din fråga skatten. För enskild näringsidkare så är det ju så många andra saker som spelar in. Går omöjligt att säga vilken skatt du ska ha enbart efter dessa uppgifter. Men om du deklarerar på nätet så får du ju fram en skatteberäkning och ser vad som påverkat den.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Tack för svar. Precis det är NE-bilagan. Ja jag tyckte att jag borde kunna göra mer avdrag för egenavgifterna men jag har ju kryssat i rutan: "Beräkna och utnyttja maximalt avdrag för egenavgifter och särskild löneskatt" Kan man göra mer för att större avdrag för egenavgifterna?
1009
206
Hej, Normalt kan du göra schablonavdrag med 25% vilket blir något högre än vad du räknat där. I år finns det också ett Ytterligare avdrag med anledning av corona. Läs mer på Skatteverket: [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet/egenavgifter.4.361dc8c15312eff6fd1f678.html[/url]
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Ja precis men kan inte skriva ett belopp över 151 638 kr i R43. Räknar ut att mitt schablonavdrag ligger på 22,5%. Finns det annars någon anledning till att den är lägre än 25%?
1009
206
Hej, Vem är det som räknar ut till lägre än 25%. Är det du eller vad är det för program? Låter ju skumt om det görs automatiskt. Man gör det ju ibland om man avslutar firman under året för att slippa göra en avstämning året efter.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.