Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 år sedan

Bokföring av intäkt/kundfordran vid dropshipping?


Hej!

Jag har ett företag där vi säljer varor via en e-handelssida. Vi jobbar med så kallad dropshipping. Det vill säga, när vi får in en order beställer vi den av vår leverantör som i sin tur skickar varan till slutkund.

Vårt orderflöde ser ut enligt följande:
1. kund beställer varan på vår hemsida
2. vi beställer varan hos vår leverantör
3. leverantören skickar varan till kunden och skickar faktura till oss
4. vi skickar leveransbekräftelse till kunden

Vad jag nu undrar är hur man ska bokföra intäkten och vad som är gott nog som underlag... Vi får bara en faktura från vår leverantör på mail när de skickar varan. Räcker den som underlag för att bokföra vår kundfordran (vad jag förstår behöver man bokföra en fordran tills vi har fått pengarna av kunden) eller behöver man ha något annat som styrker när varan skeppades för att kunna bokföra det korrekt? Och om det inte duger med vår fakturan vi får av leverantören, vad skulle vara ett tillräckligt bra underlag?

Alla svar uppskattas! 🙂

Hej jag undrar samma sak. Fick du något svar?

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.