Hur bokför jag försäljning av varulager mellan egna bolag?

10
Hej!
Snabb fråga, har bytt bolagsform från EF till AB (startat nytt bolag) och ska bokföra försäljning av varulagret från EF till AB.
Inköp av varulagret i EF har jag gjort med privata pengar så jag har inte betalat från AB till EF.

Hur gör jag?
Ska jag fakturera AB och inte bokföra inbetalning eller ska jag fakturera och bokföra inbetalning till privat konto?

Använder mig av bokio
Tack på förhand!
1009
206
Hej, När det kommer till enskild firma så är det ju så bra att du kan ta ut och sätta in pengar lite hur du vill. Säljer du något så kan du ta betalningen som eget uttag eller först via firman och sedan ta ut pengarna, det spelar ingen roll. Så antingen bokas det in på firmans konto eller som eget uttag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
[quote="Johan Boström" post=42446]Hej, När det kommer till enskild firma så är det ju så bra att du kan ta ut och sätta in pengar lite hur du vill. Säljer du något så kan du ta betalningen som eget uttag eller först via firman och sedan ta ut pengarna, det spelar ingen roll. Så antingen bokas det in på firmans konto eller som eget uttag.[/quote] Hej och tack för svar! Det var lite det jag tänkte, går det bra ifall jag bokför inbetalning av fakturan till mig privata konto?
1009
206
Japp. Bokför på eget uttag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.