Milersättning med privat bil vid tjänsteresa

2
Mitt aktiebolag har sin adress i Malmö. Jag får ett uppdrag via ett bemanningsföretag hos en kund Hässleholm. Jag planerar att pendla med min privata bil.

Räknas resan som tjänsteresa? Kan jag betala 18,50 kr/mil skattefritt från företagskontot till mig själv som privatperson (och anställd)? Hur fungerar det? Hur bokför jag?
1009
206
Hej, Stämmer bra det! Du kan få minersättning mellan företaget och arbetsstället. Ibland även från hemmet. 18,50 kr/mil är skattefritt och hamnar på konto 7331. Men du ska nog lägga in det när du gör lönerna. Det ska ju med ett kryss i ruta 50 (tror jag det är). Du ska också göra en reseräkning. Nedanstående uppgifter kan framgå av en reseräkning. För att du ska kunna avgöra om du kan betala ut skatte­fri ersättning måste du ha denna information. - Vem som har rest, namn, personnummer och bostadsadress - Arbetsorten med adress - Tidpunkter för när resan påbörjades och avslutades, datum och klockslag - Anledning till tjänsteresan - Vid milersättning för egen bil ska antal körda kilo­meter framgå
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Tack för svar ? I mitt fall är aktiebolagets och min privata adress densamma. Hur påverkar det? Vad är det för skillnad på reseräkning och körjournal? Vad är smidigaste sättet att dokumentera detta? Finns digitala tjänster? Eller skriver man enklast i ett excel-ark? Vad jag har förstått gällande körjournal ska mätarställning också ingå?
2
Hej Här finns exempel på körjournal. Jag använder xls (AB, inga anställd), enkelt och funkar utmärkt! [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/bilforman/korjournal.106.233f91f71260075abe880009804.html?q=k%C3%B6rjournal[/url]
2
Tack! Innebär det att jag måste registrera alla mina privata resor också? Det blir ju en hel del extra administrativt arbete att registrera samtliga bilresor.
1009
206
Hej, Om du kör med din privata bil så behöver du bara skriva ner de resor du ska ha milersättning för.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.