Använda annat företags pengar

19
1
Vet inte om detta är rätt forumdel men provar.

Jag driver sedan flera år tillbaka ett företag med kedjetillhörighet, ej franschise. Företaget ägs helt av mig och jag har tecknat ett kedjeavtal med ett annat aktiebolag som jag äger en del i. (Alla i medlemsföretag kedjan äger lika stor del)

I kedjeavtalet finns reglerat ett marknadsföringsbidrag som betalas från mitt företag till det andra företaget. Det betalas månadsvis och är stafflat efter omsättning. Tillbaka för man reklammaterial, framförhandlade kampanjperioer med leveratörer etc.

Men, så kommer det ibland grejer som jag inte tycker är ok. Tex. så har nu det andra bolaget bestämt att ge ett presentkort på 100kr till alla registrerade kunder, detta finansieras helt av varje enskilt AB, alltså mina pengar. Det är inte 100-lappen i sig jag hakar upp mig på, det kan givetvis komma någon och handla för såpass mycket pengar att det går ihop ändå. Men oftast har man redan lämnat rabatt när kunden plockar fram presentkortet, och då är det lite pinsamt att börja dra tillbaka rabatter.

Det är principen jag inte tycker om, att någon tar sig friheten att bestämma över mina pengar utan att förankra det med mig först.

Vad tycker ni?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.