Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 5 år sedan
Nykomling
1

Bokföringsfråga vid fraktkostnader


Hej!
Har precis startat upp en enskild firma (säljer begagnade varor via bla tradera) och sliter mitt hår över bokföringen...

Hur ska jag på enklast sätt bokföra frakten vid en försäljning? Behöver jag bokföra inköp av frakten i samma verifikation om jag skickar det via post och således med frimärke?

Händelse:
Försäljning av vara (i detta fallet momsfri) 150 kr
Frakt 50 kr

Hur bör jag bokföra detta?
Verifikat 1
1930 Debet 200 kr
3004 Kredit 150 kr
3520 Kredit 50 kr
Verifikat 2
1930 Kredit 50 kr
5710 Debet 50 kr

Eller kan jag klumpa ihop det i Verifikat 1?
Kanske petitess-fråga men vill gärna göra rätt från början..

Tacksam för svar!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.