Vad behövs för att kunna leasa ut en bil?

52
7
Förutsättningar:
Har flera bolag med för mycket pengar i och en gammal skrutt till privat bil.
Vill betala så lite skatt som möjligt och ser ingen poäng i att betala ränta till en bank eller finansbolag när man är överlikvid.

Tänkt upplägg:
Bolag A köper ny personbil lyfter momsen och leasar ut den till bolag B. Lägger på full moms på fakturorna avgiften sätts marknadsmässigt dvs samma som om bilen leasades av bank/finansbolag. Bolag A äger bilen och får miljöbonusen när den betalas ut.

Bolag B där jag är anställd och har lön leasar bilen från A och lyfter halva momsen på fakturorna, jag använder bilen som en vanlig förmånsbil och får skatta på den alt att jag själv betalar in förmånsvärdet varje månad så att det inte uppstår någon bilförmån.

Kan man göra så här? Måste man registrera bolag A på något speciellt sätt då det ju nu även sysslar med leasing? Jag hittar inget passande på Finans Inspektionens hemsida, så leasing företag verkar inte reglerade av dem. Jag kan ändra SNI koder och verksamhetsbeskrivning på bolag A och lägga till en bifirma så att uthyrning av egendom ingår i verksamheten.

Finns inget ägande mellan bolag A och B bara det att jag äger 100% av A och 50% av B så de är fristående.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.