När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har precis kört igång eget AB som it-konsult. Även om jag normalt sett gillar siffror så skrämmer bokföringen mig. Särskilt det här med alla olika fyrsiffriga "konton" som affärshändelser skall registreras under :unsure:
Som exempel har jag som underkonsult en fast månadsavgift att betala till konsultföretaget jag har samarbete med (utöver % på utfört arbete). Vilket konto bör jag välja när jag bokför denna kostnad? Och ännu viktigare kanske - varför just den siffran, hur ska man tänka?
Du ska tänka att de olika kontogrupperna är till för att du ska kunna se tydligt vad som händer i ditt företag, och för att du enklare ska kunna kommunicera med andra som håller på med bokföring.
Kontona är ju grupperade i steg, från 10 till 80.
10-konton är tillgångar. Tex en bil läggs på 1240.
20-konton är skulder. Tex ett banklån läggs på 2350.
30-konton är intäkter. Tex försäljning tjänst 3041.
40-konton är direkta kostnader. Tillverkar du tidningar, så bokför du inköp av papper på 4010.
50-konton är mer indirekta kostnader, som reklam, 5910 tex.
60-konton är ännu mer diffusa administrativa kostnader, 6530 är t.ex bokföringskostnader.
70-konton är löner, avskrivningar mm.
80-konton används mest i bokslutet.
Av detta följer då att den kostnaden du frågar om, skulle jag nog lägga på ett 40-konto. Det är ju en kostnad som är direkt nödvändig för att du ska kunna köra på.
Hittar man då inget som känns vettigt, så kan man ju skapa ett själv, tex 4011.
Fördelen med att följa systemet är att du får enklare att analysera vad som händer. Istället för att exempelvis bokföra alla bilkostnader på ett konto, så delar man upp det på 5611, bränsle, och 5613, reparationer, som exempel. Då kan man vid årets slut kanske se att man reparerat bilen så mycket att det vore lika bra att köpa en ny. Något du inte hade sett om du klumpat ihop alla kostnader.
I ditt fall så kan det ju vara vettigt att lägga den kostnaden du frågade om, på ett eget konto, så att du ser att summan sen har följt det ni gjort upp om.
Aha, då kan jag slappna av lite. Hade fått för mig att kontoindelning var främst för skatteverket och att det var väldigt viktigt att det blev rätt.
Tack Ingvar!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.