Jag har hamnat i en skum situation som jag försökt läsa på vad som gäller rent juridiskt och hur jag skall göra för att det skall bli rätt.
Jag har ett nystartat företag som i ärlighetens namn kanske inte gått så lysande men det har gjort en liten vinst.
Jag har skött bokföringen själv då jag har viss vana vid detta men lämnade in bokslutet till ett annat företag för hjälp med detta. De fick sie4 fil och verifikat av mig. Jag hörde av mig några dagar efteråt och frågade om allt var ok och det var det.
För några dagar sedan var det klart och jag åkte in till dem. Jag frågade om det var några problem det var det inte. Så jag skrev på bokslutet då siffrorna stämde väl med min egen uträkning innan.
N.b. jag tittade inte i verifikatpärmen då utan godtog att allt var ok särskilt som siffrorna stämde.
Jag fick inte en uppdaterad sie4 med mig utan fick be om det några dagar senare men när jag förösker importera den så säger mitt program att övernestämmelsen är för låg och vill inte importera.
Jag kontaktar firman som då säger att de gjorde om hela bokföringen då det var så få verifikat gick det snabbare än att dubbelkolla mot befintlig. Jag tittar nu i min verifikatpärm och märker då att 16 verifakt saknas och övriga är omnumrerade. Öppnar sie4 från redovisningsföretaget i ny fil och upptäcker att de komprimerat verifikaten så varje verifikat endast berör en händelse på huvudkontot och alla följder av det hamnar på samma medan jag hanterat händelser på skattekonto och andra konton som separata verifikat om de ej skedde på samma datum. Övriga skillnader mot min bokföring är att de bokfört skatt direkt mot 2510 medan jag använt 2518 löpande under året och en öresutjämning på 48 öre är korrigerad.
Så nu sitter jag med två bokföringar, en verifikatpärm som inte hänger ihop med exakt samma resultat oavsett.
Jag bad inte om att få hjälp med bokföringen och de meddelade inte att de gjorde vad de gjorde utan jag upptäckte det succesivt.
Vad gör jag nu??
Lite trött efter att ha gått igenom bokföringen inatt så kanske är svaret uppenbart men just nu känns det inte så.