Bokföra årets sista f-skatt (som betalas i januari) Enskild fir

3
Hej!

Har en enskild firma där jag i början av januari 2018 betalade in den sista f-skatten för 2017. Jag har dock inte bokfört händelsen ännu då jag är lite osäker på hur jag ska göra.

Under året har jag bokfört alla mina f-skatt-inbetalningar på konto 2012 (1930K, 2012D).

Om jag gör detta även för den sista f-skatten hamnar ju denna på fel år och kommer således inte med i bokslutet för 2017.

Har sökt som en galning efter ett bra svar på detta, men det verkar råda delade meningar hur man ska göra. En del menar att det bara är att bokföra som vanligt och att det är normalt att f-skatten "släpar efter" på detta sätt och bokförs på fel år. Andra menar att jag ska bokföra den sista f-skatt-betalningen som ett eget uttag på det datum den betalades (i januari).

Finns det någon som har koll? 🙂 Tack på förhand!
1485
251
Det blir ju bara första gången som detta inträffar. Det kommer i fortsättningen alltid att vara 12 betalningar per år, eller fler om du betalar extra. Men det har heller ingen direkt betydelse, eftersom F-skatten inte är nåt som bokförs i en enskild firma. Det du bokför är egentligen ett eget uttag. F-skatten är en privat kostnad. Så i praktiken har det ingen större betydelse.
3
Hej och tack för ett jättebra svar! Så konto 2012 gör egentligen inte mer än att helt enkelt lista de betalningar som gått från företagskontot till skatteverket i form av f-skatt. Förstår jag det rätt att 2012 sedan egentligen inte har någonting med resultat, beräkning av faktisk skatt och liknande att göra. Att fastställe den faktiska skatten (kvarskatt gissar jag att det heter, eller om man får en återbetalning) gör skatteverket baserat på resultatet och de faktiska f-skatt-inbetalningar som inkommit under året (oavsett om den sista görs i januari)? Och oavsett gissar jag att det inte spelar någon roll vilken sida av räkenskapsåret den sista skatten betalas på. Jag skulle alltså (om jag velat) bara gjort betalningen i december så pengarna fanns där för skatteverket att dra när det var dags i januari (använder kontantmetoden så jag bokför ju bara insättningen av f-skatten, inte den faktiska dragningen från kontot).
1485
251
Konto 2012 är faktiskt borttaget i nyare kontoplaner. Det hade ingen annan funktion än att skilja skatteinbetalningarna från de andra egna uttagen man gjort. Båda delar är annars egna uttag, och har , precis som du säger, inget med den faktiska skatten att göra. Den beräknas på resultatet. Den F-skatt som tillgodogörs 2017 är debiteringar från 12 februari 2017 till 12 januari 2018. Dvs 12 st. Det står på det beslut som du fått från skatteverket när du startade firman. Du borde även fått ett nytt beslut nu som gäller 2018. Och den debiteras på skattekontot varje månad, oavsett om du betalar in eller ej. Men betalar man inte in så växer ju skulden på skattekontot och till slut lämnas den till fogden för indrivning.
3
Äntligen ett konkret och bra svar från någon :-) Stort tack för den utförliga förklaringen! Det stämmer bra att jag fått ett nytt prel.skatt-beslut gällande 2018. Inga ändringar mot föregående år dock i och med att jag ännu inte gjort mitt bokslut. Så prel.skatten kvarstår på samma nivå som tidigare år. [b]En fråga i relation till detta som dock dyker upp är:[/b] Jag kommer få betala in mer skatt än vad den redan inbetalade prel.skatten täcker upp (då företaget gått lite bättre än jag räknade med när jag skapade firman). Detta besked (om hur mycket mer jag får betala) förstår jag kommer skickas till mig när skatteverket gått igenom och fastställt den slutgiltiga skatten baserat på deklarationen (där ju NE-bilagan ingår eftersom jag gör ett förenklat bokslut). När detta görs, kommer de preliminära skatteinbetalningarna (som kvarstår) räknas om baserat på de nya siffrorna? Eller är detta något jag behöver korrigera själv, och i sådant fall, är det okej att göra när som helst under året? Det handlar inte om några jätteökningar, men resultatet har varit bättre än mitt uppskattade. Så rätt ska väl bara rätt så långt det går :-)
1485
251
Nej, jag har bara varit med om nån enstaka gång då skatteverket velat ändra efter dom sett deklarationen, och då handlade det om miljonbelopp på ett AB. Annars ändrar dom ,med din deklaration som grund förstås, beslutet i januari nästa år. Vill du själv höja upp eller sänka så kan du göra det via nätet och tjänsten preliminär deklaration. Ibland kan det vara svårt att få fram vad man vill, men då är det bara att skriva vid 'övriga upplysningar' att man önskar skatten ändrad till xxx belopp per månad från den och den månaden. Det kan man göra hur ofta man vill, och dom ändrar rätt snabbt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.