Offert för löpande uppdrag

3
Hej!


Hur formulerar jag en offert för ett löpande uppdrag (en gång per månad, löpande) där priset kommer vara det samma varje månad?

Ska jag bara göra en vanlig offert med allt som en vanlig offert ska innehålla och sedan i en textrad lägga till "Priset gäller per månad" ?

Jag har ett avtal skrivet för avtalskunder där generella bestämmelser står skrivna där det också går att fylla i pris, uppdragsfrekvens, upplägg, osv. Jag antar att det hade räckt som en offert egentligen så länge alla andra offert-detaljer är med, men skulle vilja ha ett 'cleant' offertblad som jag skickar med också då det är rätt mycket text i avtalet.
1009
211
Hej, Ja, det räcker med att skriva "per månad" eller liknande. Man kan också fundera på om man behöver reglera själva betalningen eller om man sköter det helt via fakturering (tex betalas årsvis i förskott). Även viktigt att tänka på uppsägning ifall avtalet inte gäller för ett bestämt arbete eller bestämd tid. Tänk också på om du har skillnader mellan offert och avtal, att om offert accepteras så gäller de villkor som angetts där. Man kan inte komma i efterhand och lägga till saker (om inte motparten godkänner det förstås).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Hej igen! Tack för svaret, du nämner några bra grejor att tänka på! Hur menar du med reglering av betalningen? Om något oförutsett sker och priset måste förändras? Eller menar du bara att det är tydligt hur betalning går till i offerten? Jag kör väl främst betalning via autogiro för avtalskunder egentligen och i avtalen har jag utskrivet "betalning sker via autogiro, om inget annat bestämts" Ska man bara köra in det lilla stycket i offerten också då månne?
1009
211
Hej, Det beror ju lite på vad man säljer och vad man vill. Jag tycker att det är bra att vara tydlig. Då slipper man att en kund missförstår och kanske blir negativt inställd till hela företaget. Normalt är väl att man fakturerar i erfterskott, ev månadsvis. Vill man ha det på något annat sätt bör det framgå tydligt. Ex vissa tjänster anger ett pris per månad, men tar betalt för ett helt år i förskott (verkar vanligt i IT, webhotell, program mm). Anger man inte att det är ett villkor så kan man inte kräva det i efterhand, och om det inte framgår tydligt kan kunden bli irriterad när det dimper ner en faktura. Men även hur priset ändras, som du skriver, bör framgå. Ibland används typ "vid var tid gällande prislista", och då är det ju ganska fritt för dig att ändra pris. Ibland har man indexuppräkning. Att kräva autogiro har jag nog aldrig sett, men det är ju helt klart görligt. Om man kräver det bör det framgå. Är det ett av många betalningsalternativ kan man utelämna det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Tack för svar igen! Nu har jag fått perspektiv på det!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.