Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 8 år sedan
Raderad användare
Raderad användare

F-skatt eller FA-skatt

Finns det några nackdelar att ha både A-skatt och f-skatt ( FA-skatt) istället för bara f-skatt.
Tänker om man skulle vilja ta lite extra jobb när man har tid.
Det finns en nackdel med hur försäkringskassan beräknar ersättning för tex VAB och egen sjukdom om du har FA-skatt. (Dock blir det rätt för föräldrapenning, då det har en annan formel för beräkning)

Tex om du har 450 000 kr i årsinkomst, vara 100 000kr kommer från en anställning och resterande från en enskild firma. så får du lägre ersättning än om du tjänat 450 000kr via endast f-skatt.

Låter kanske lite galet, men jag har egen erfarenhet av detta och det beror på att dom delar inkomsten med för många dagar. Detta eftersom man enligt f-kassan inte kan jobba deltid med enskild firma.

Så var det i mitt fall år 2014 och jag drev ärendet till deras jurister utan framgång. Mig veterligen har deras beräkningsformler inte ändrats.

Men har du inte tänkt nyttja f-kassan så är de ju lugnt...
Toppskribent
1089
142
Jaha, där ser man.

Men Johan, du menar alltså att försäkringskassan utgår ifrån vad man angett i preliminär skattdeklaration. Jag tänkte att ifall man då anger att beräknad inkomst från anställning = 0 (vilket det ju skulle vara i det fall man enbart vill ha FA istället för F för att händelsevis kunna ta en anställning), då borde man väl inte åka på lägre ersättning?
FA-skatt betyder ju egentligen bara att du har f-skattesedel och en anställning samtidigt.

Men om anställningen ger småbelopp är det ju inget som ger någon större påverkan ur den synvinkeln med viss ersättning från f-kassa.

Angående preliminär själv deklaration vet jag inte, men dom kräver ju inte underlag och ändras något av det du uppgett är du ju skyldig att ange det i kommande ansökningar.
Ja det stämmer ju. Hade glömt den biten!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.