Jag har haft Enskild firma ett tag. Bestämde mig för några veckor sen för att bilda om till AB.
En person hjälpte mig med detta och beställde ett AB via Bolagspartner.
I samma veva har denna person också, tillsammans med mig, loggat in på verksam.se och avregistrerat min Enskild Firma.
Slutdatum för Enskild firma är 02 Oktober 2017. Jag börjar mer och mer tro att detta var klumpigt gjort.
Jag trodde, efter vad denna person (som jobbar med sånt) sagt till mig att jag skulle hinna vara igång med AB inom nån vecka. Detta hände i mitten av September.
Nu är september nästan slut och jag har kommit så långt att jag har fått (idag) en "generalfullmakt" från Bolagspartner.
Skapande av bakkonto och insättning av kapital har gjorts under veckan.
Vad är problemet? Jo, jag ska fakturera min kund. Och jag har alltid fakturerat sista dagen i månaden. Hur ska jag kunna fakturera min kund i morgon?
Dvs: vem ska han betala till?
Jag har ett bankkonto för det nyskapade AB:et. Men det är ju inte riktigt igång. När jag pratade med banken (som också tyckte det var klumpigt att avregistrera EF innan allt var klart med AB) så dem har postgiro kommer troligtvis vara tillgänlig ungefär i mitten av oktober.
Så, vad ska jag göra? Ett första alternativ är att vänta tills PG är igång och skicka då fakturan till kunden. Som dock kanske vänta i 30 dagar innan han betalar (och man får pengarna i mitten av november). Och man hamnar lite i osync då ju. Är van med att pengarna kommer in i slutet av månaden.
Andra alternativ (som jag inte vet om det är tillåtet) är att skicka fakturan imorgon och ange kontonummer för Enskild firma (då PG för Enskild firma finns fortfarande, dvs bankkonto har jag inte avregistrerat än som tur är).
Får jag ksicka fakturan där jag anger Enskild firmas PG? Jag skulle göra det INNAN företaget har avregistrerat. Det som jag misstänker är ett problem är att min kund skulle då betala om ca en månad på Enskild firmas bankkonto och enskild firma är vid det läget avslutat. Får man göra det ändå?