Fakturera kund när Enskild firma avregistreras

3
1
Hej

Jag har haft Enskild firma ett tag. Bestämde mig för några veckor sen för att bilda om till AB.
En person hjälpte mig med detta och beställde ett AB via Bolagspartner.
I samma veva har denna person också, tillsammans med mig, loggat in på verksam.se och avregistrerat min Enskild Firma.
Slutdatum för Enskild firma är 02 Oktober 2017. Jag börjar mer och mer tro att detta var klumpigt gjort.

Jag trodde, efter vad denna person (som jobbar med sånt) sagt till mig att jag skulle hinna vara igång med AB inom nån vecka. Detta hände i mitten av September.
Nu är september nästan slut och jag har kommit så långt att jag har fått (idag) en "generalfullmakt" från Bolagspartner.
Skapande av bakkonto och insättning av kapital har gjorts under veckan.

Vad är problemet? Jo, jag ska fakturera min kund. Och jag har alltid fakturerat sista dagen i månaden. Hur ska jag kunna fakturera min kund i morgon?
Dvs: vem ska han betala till?
Jag har ett bankkonto för det nyskapade AB:et. Men det är ju inte riktigt igång. När jag pratade med banken (som också tyckte det var klumpigt att avregistrera EF innan allt var klart med AB) så dem har postgiro kommer troligtvis vara tillgänlig ungefär i mitten av oktober.

Så, vad ska jag göra? Ett första alternativ är att vänta tills PG är igång och skicka då fakturan till kunden. Som dock kanske vänta i 30 dagar innan han betalar (och man får pengarna i mitten av november). Och man hamnar lite i osync då ju. Är van med att pengarna kommer in i slutet av månaden.
Andra alternativ (som jag inte vet om det är tillåtet) är att skicka fakturan imorgon och ange kontonummer för Enskild firma (då PG för Enskild firma finns fortfarande, dvs bankkonto har jag inte avregistrerat än som tur är).
Får jag ksicka fakturan där jag anger Enskild firmas PG? Jag skulle göra det INNAN företaget har avregistrerat. Det som jag misstänker är ett problem är att min kund skulle då betala om ca en månad på Enskild firmas bankkonto och enskild firma är vid det läget avslutat. Får man göra det ändå?
1485
251
Om du har fått en generalfullmakt, så kan du fakturera från AB, och betalningen ska då gå till AB,s bankkonto. Generalfullmakten ger dig rätt att företräda AB som om allt vore klart, fram tills styrelsen är utbytt på Bolagsverket. [u]Däremot[/u], är ju frågan om AB har F-skatt? Om det är en tjänst du ska fakturera, så måste AB ha F-skatt. Om det är en vara du sålt spelar det ingen roll.
3
1
[quote="Ingvar Wogenius" post=55407]Om du har fått en generalfullmakt, så kan du fakturera från AB, och betalningen ska då gå till AB,s bankkonto. Generalfullmakten ger dig rätt att företräda AB som om allt vore klart, fram tills styrelsen är utbytt på Bolagsverket. [u]Däremot[/u], är ju frågan om AB har F-skatt? Om det är en tjänst du ska fakturera, så måste AB ha F-skatt. Om det är en vara du sålt spelar det ingen roll.[/quote] Tack för svaret. Ok, så jag kan skicka faktura och ange bankkonto betalningen ska till istället för Postgiro (som ju inte finns än)? När det gäller F-skatt: Ja, jag tror inte att jag fått det än. Papperet på det har jag inte fått iaf. Och jag antar att det sker i samband med att allt är klart med ABs ägarbyte, vilken kan ju ta ett tag. I brevet som följde med fullmakten stod det att det kan ta ca 2-3 veckor innan allt är klart med registreringen. Så, om man nu utgår ifrån att F-skatt ej finns: går det att fakturera ändå? Finns det några risker med det? Tack på förhand.
3
1
[quote="Ingvar Wogenius" post=55407] [u]Däremot[/u], är ju frågan om AB har F-skatt? Om det är en tjänst du ska fakturera, så måste AB ha F-skatt. Om det är en vara du sålt spelar det ingen roll.[/quote] Ah sorry, du skrev ju det. Det ÄR en tjänst jag ska fakturera. DÅ menar du att man MÅSTE ha F-skatt? Hur ser det ut med att låta Enskild firma skicka fakturan till kunden? Jag kan göra det INNAN företaget lagts ner (vilket sker 2 oktober). Däremot kommer pengarna på Enskild firmas bankkonto komma in EFTER att företaget lagts ner. Vad innebär det för problem i så fall?
1485
251
Då får du fakturera på den enskilda firman. Att pengarna inte kommer in förrän firman är nedlagt har ingen större betydelse vad jag kan se. Förstår inte varför det var så bråttom att avregistrera den, du kommer ju ändå att få deklarera för 2017.. Du kan kolla på Alla Bolag om ditt AB har F-skatt. Skriv in org-numret bara. Om bolaget inte har F-skatt när du fakturerar en tjänst, så ska kunden hålla inne 30% och betala in till skatteverket.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.