NÀr du registrerar dig som medlem pÄ Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du Àr sjÀlv ansvarig för att ditt upptrÀdande Àr i enlighet med medlemsvillkoren och gÀllande svensk lagstiftning.
Du gÄr med pÄ att inte posta nÄgot störande, stötande, vulgÀrt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller nÄgot annat material som kan tÀnkas bryta mot nÄgon tillÀmplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstÀngd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stÀrka detta vid eventuellt missbruk. Du gÄr med pÄ att webbmaster, administratör och moderatorer har rÀtt att ta bort, Àndra, flytta eller stÀnga vilka inlÀgg som helst, nÀr som helst. Som en anvÀndare gÄr du med pÄ att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hÄllas ansvariga vid intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.
Som medlem fÄr du Àven vÄrt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig frÄn detta nyhetsbrev. I övrigt anvÀnds e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du rÄkar glömma det.
NÀr du registrerar dig pÄ forumet godkÀnner du samtidigt att de uppgifter som du lÀmnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material pĂ„ Företagande.se Ă€r skyddat enligt lagen om upphovsrĂ€tt. Det gĂ€ller allt innehĂ„ll pĂ„ webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan anvĂ€nda material frĂ„n webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du fĂ„r publicera artiklar förutsatt att du lĂ€nkar tillbaka. Ange vĂ€nligen kĂ€lla om du citerar. Ăr du osĂ€ker pĂ„ vad som gĂ€ller Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se anvÀnder cookies. En cookie Àr en textfil som lagras pÄ anvÀndarens dator, för att sedan hÀmtas upp av servern nÀr anvÀndaren Äter besöker sajten.
En cookie innehÄller ingen personinformation. Vill du inte tillÄta lagring av cookies pÄ din dator kan du stÀnga av funktionen i din webblÀsare. Inga cookies kommer dÄ att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer dÄ kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras pÄ Foretagande.se Àr endast avsett som allmÀn information och skall inte ses som professionell rÄdgivning. Det finns risk att innehÄllet inte Àr uttömmande eller helt uppdaterat. AnvÀndandet av material pÄ denna hemsida sker pÄ anvÀndarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhÄllande till material pÄ hemsidan eller material pÄ annan hemsida med lÀnk till eller frÄn denna hemsida. Genom att klicka pÄ " Jag har lÀst och accepterar villkoren " gÄr du med pÄ att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt pÄ drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har nyligen lyckats skapa relativt framgÄngrika webbsidor pÄ nÀtet, som utan arbete genererar ca 3000 SEK i mÄnaden just nu. Utöver detta Àr andra projekt igÄng som ev kommer generera mer.
Genom portalen jag gör detta kan jag vÀlja om jag vill fÄ utbetalt utan avdrag, dvs, 3000 SEK i mÄnaden, om jag startar ett bolag, eller drar de av 47% och betalar ut det som lön.
Jag har kostnader just nu pÄ runt 2000 om Äret just nu, sÄ de Àr vÀldigt lÄga.
TÀnker ocksÄ ev dra igÄng ett annat projekt, dÀr kostnaderna Àr betyligt högre, men Àven intÀkterna. Oavsett, hur mycket kostnader bör jag ha innan jag funderar pÄ att skapa bolag, istÀllet för att bara ta ta 53% av det jag intjÀnar och betala kostnaderna "ur egen ficka"? Vill inte göra det mer omstÀndigt Àn det Àr.
Startade FIRMA Abi design pÄ 60-talet. Nerlagt en tid pÄ grund av SKV (begÀr varje Är resning för SKV agerande som Àven innehÄller grovt myndighetsmissbruk, stöld, bedrÀgeri, urkundsförfalskning, mm) Oberoende vilken form man anvÀnder sÄ Àr SKV det stora problemet i Sverige. Annars sker segdragna förbÀttringar, men de flesta av mina vÀnner har tröttnat pÄ Sverige. Som ekonomisk expert har jag trots allt sett möjlighet att överleva hÀr, och nu som pensionÀr sedan mÄnga Är har man i alla fall en basinkomst.
Att gÄ med förlust ett antal Är som FA Àr ingen nackdel Àven om SKV gÀrna vill fakturera skatter och sociala avgifter innan man ens kommit igÄng med den nystartade firman. Gà INTE Pà DET. Fortfarande mÄste man planera noga innan start. AB Àr inget bra alternativ.
Hej Erik,
Grattis till att du lyckats komma igÄng med lite affiliateverksamhet online, det Àr en rolig bransch enligt mig :)
Jag jobbar sjÀlv som affiliate samt redovisningskonsult och skulle rekommendera dig att köra bolag om detta Àr nÄgot du planerar att fortsÀtta med. Genom att ta det som lön fÄr du aldrig kvitta din omkostnader och det Àr betydligt roligare att köra det som bolag med.
Personligen började jag med enskild firma en gÄng i tiden, men han inte ens driva den i ett halvÄr innan det var dags att gÄ över till AB eftersom det inte blev sÀrskilt skattemÀssigt försvarbart att driva enskild firma om man ville vara kvar i Sverige. Som ovan talare ocksÄ nÀmnt att om du vÀl ska satsa pÄ detta sÄ skulle jag rekommendera ett AB tÀmligen omgÄende om du har möjlighet att lÀgga ut för aktiekapitalet. Inte nog med att det i regel Àr skattemÀssigt fördelaktigt, du begrÀnsar ocksÄ ditt personliga ansvar till viss del om allt skulle gÄ Ät pipan. Med en enskild firma kan nedsidan bli betydligt större om det vill sig illa, dock inte sÄ vanligt inom just affiliateverksamhet men i alla fall.
à terkom ifall du har fler funderingar och lycka till med företagandet!
Jag har haft handelsbolag, AB och ENSKILD FIRMA.. Det Àr inga svÄrigheter för SKV att förstöra ett AB dÀremot Àr det svÄrare att förgöra en firma. AB kan ses som att du inte tar ansvar för dina handlingar. vilket naturligtvis Àr fel. Dagens aktörer tar borgen med mm. och slarvar du med skatter och annat Äker du dit Àn vÀrre. (erfarenhet nÀr jag dömde i tingsrÀtten). Med FA kan du disponera dina pengar helt fritt under verksamhetsÄret vilket inte gÄr i AB. Gentemot försÀkringskassan Àr det helt avgörande med FA mot AB vilket Andy borde kÀnna till. Start av företag och ekonomistyrning Àr min verksamhet och den strÀcker sig till slutet av 60-talet sÄ det finns mycket erfarenhet som inte stÄr skrivet i kursen man kan gÄ hos Af. Hur du Àn gör, lycka till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka hÀr för att registrera dig som medlem.