Företag eller bara lön - Affiliate marketing

1
Hej dĂ€r! 🙂

Har nyligen lyckats skapa relativt framgÄngrika webbsidor pÄ nÀtet, som utan arbete genererar ca 3000 SEK i mÄnaden just nu. Utöver detta Àr andra projekt igÄng som ev kommer generera mer.

Genom portalen jag gör detta kan jag vÀlja om jag vill fÄ utbetalt utan avdrag, dvs, 3000 SEK i mÄnaden, om jag startar ett bolag, eller drar de av 47% och betalar ut det som lön.

Jag har kostnader just nu pÄ runt 2000 om Äret just nu, sÄ de Àr vÀldigt lÄga.

TÀnker ocksÄ ev dra igÄng ett annat projekt, dÀr kostnaderna Àr betyligt högre, men Àven intÀkterna. Oavsett, hur mycket kostnader bör jag ha innan jag funderar pÄ att skapa bolag, istÀllet för att bara ta ta 53% av det jag intjÀnar och betala kostnaderna "ur egen ficka"? Vill inte göra det mer omstÀndigt Àn det Àr.

Tusen tack! 🙂
4
Hej! Om du verkligen ha lust att satsa pÄ din företagsidé sÄ Àr det ingen tvekan. Ta det som utbetalning till dig som enskild firma utan avdrag. NÄgot bolag behöver man formellt sett inte bilda. Enskild firma blir man automatiskt om man börjar driva verksamhet. Man brukar registrera sig för att se lite mer seriös ut men för skatten och Skatteverket behövs inte detta. Dina utgifter kan du dra mot dina inkomster och betala skatt pÄ det som blir över. Skulle det visa sig att det inte blir nÄgot stor omsÀttning kan du deklarera det som inkomst av hobbyverksamhet pÄ den vanliga deklarationsblanketten för privatpersoner. Enkelt och lÀtt i det fall det inte blir stor omsÀttning eller ifall du lÀgger ner. Go, go, go! Lycka till! :)
2360
49
Startade FIRMA Abi design pĂ„ 60-talet. Nerlagt en tid pĂ„ grund av SKV (begĂ€r varje Ă„r resning för SKV agerande som Ă€ven innehĂ„ller grovt myndighetsmissbruk, stöld, bedrĂ€geri, urkundsförfalskning, mm) Oberoende vilken form man anvĂ€nder sĂ„ Ă€r SKV det stora problemet i Sverige. Annars sker segdragna förbĂ€ttringar, men de flesta av mina vĂ€nner har tröttnat pĂ„ Sverige. Som ekonomisk expert har jag trots allt sett möjlighet att överleva hĂ€r, och nu som pensionĂ€r sedan mĂ„nga Ă„r har man i alla fall en basinkomst. Att gĂ„ med förlust ett antal Ă„r som FA Ă€r ingen nackdel Ă€ven om SKV gĂ€rna vill fakturera skatter och sociala avgifter innan man ens kommit igĂ„ng med den nystartade firman. GÅ INTE PÅ DET. Fortfarande mĂ„ste man planera noga innan start. AB Ă€r inget bra alternativ.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
33
8
Hej Erik, Grattis till att du lyckats komma igĂ„ng med lite affiliateverksamhet online, det Ă€r en rolig bransch enligt mig :) Jag jobbar sjĂ€lv som affiliate samt redovisningskonsult och skulle rekommendera dig att köra bolag om detta Ă€r nĂ„got du planerar att fortsĂ€tta med. Genom att ta det som lön fĂ„r du aldrig kvitta din omkostnader och det Ă€r betydligt roligare att köra det som bolag med. Personligen började jag med enskild firma en gĂ„ng i tiden, men han inte ens driva den i ett halvĂ„r innan det var dags att gĂ„ över till AB eftersom det inte blev sĂ€rskilt skattemĂ€ssigt försvarbart att driva enskild firma om man ville vara kvar i Sverige. Som ovan talare ocksĂ„ nĂ€mnt att om du vĂ€l ska satsa pĂ„ detta sĂ„ skulle jag rekommendera ett AB tĂ€mligen omgĂ„ende om du har möjlighet att lĂ€gga ut för aktiekapitalet. Inte nog med att det i regel Ă€r skattemĂ€ssigt fördelaktigt, du begrĂ€nsar ocksĂ„ ditt personliga ansvar till viss del om allt skulle gĂ„ Ă„t pipan. Med en enskild firma kan nedsidan bli betydligt större om det vill sig illa, dock inte sĂ„ vanligt inom just affiliateverksamhet men i alla fall. Återkom ifall du har fler funderingar och lycka till med företagandet!
Driver 6530 Redovisning KNA AB
2360
49
Jag har haft handelsbolag, AB och ENSKILD FIRMA.. Det Àr inga svÄrigheter för SKV att förstöra ett AB dÀremot Àr det svÄrare att förgöra en firma. AB kan ses som att du inte tar ansvar för dina handlingar. vilket naturligtvis Àr fel. Dagens aktörer tar borgen med mm. och slarvar du med skatter och annat Äker du dit Àn vÀrre. (erfarenhet nÀr jag dömde i tingsrÀtten). Med FA kan du disponera dina pengar helt fritt under verksamhetsÄret vilket inte gÄr i AB. Gentemot försÀkringskassan Àr det helt avgörande med FA mot AB vilket Andy borde kÀnna till. Start av företag och ekonomistyrning Àr min verksamhet och den strÀcker sig till slutet av 60-talet sÄ det finns mycket erfarenhet som inte stÄr skrivet i kursen man kan gÄ hos Af. Hur du Àn gör, lycka till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.