Överlåtelse av leasingavtal, första förhöjda leasingavgift

20
2
Hej, jag har hand om redovisningen för en enskild näringsidkare och ett aktiebolag där leasingavtalen för tre leasade fordon överlåtits från enskilda till aktiebolaget. Alla tre leasade bilar hade första förhöjd leasing kvar som tillgångar. Inga transaktioner av något slag gjordes mellan bolagen vid överlåtandet utan avtalen skrevs bara över. Den enskilda näringsidkaren är nu nedlagd. Den som drev enskilda äger hälften av aktierna i aktiebolaget och det är samma verksamhet.

Jag pratade med Skatteverket och de sade att tillgången för första förhöjda leasingen kan överföras till aktiebolaget vid överlåtelse av leasingavtal. Jag ser dock inte hur det skulle kunna göras med annat än att aktiebolaget betalar pengar till enskilda med samma belopp som är bokfört som tillgång och nåt sånt går ju inte att göra längre eftersom enskilda är nedlagt.

Finns det några lösningar på detta problem?
1468
246
Om du vill sätta upp det som en tillgång så får det nog bli en skuld till ägaren, som motkonto. Den enskilda verksamheten har ju ändå samma personnummer som ägaren, så jag tycker det borde fungera. Men blanda inte in nån moms i det.
20
2
Tack, jag tolkade det alltså rätt att vid överlåtande av leasingavtal så ska bolaget som tar över avtalet ersätta överlåtaren för återstående första förhöjd leasing? Utifrån ditt förslag tänker jag mig följande lösning i bokföringen vid datumet för överlåtandet, använder förutbetald leasing på 50000 som exempel: Bokföring i aktiebolaget: 2899 Övriga kortfristiga skulder, kredit 50000 1720 Förutbetalda leasingavgifter, debet 50000 Bokföring i enskilda näringsidkaren: 1720 Förutbetalda leasingavgifter, kredit 50000 1680 Övriga kortfristiga fordringar, debet 50000 Sen låter jag fordran ligga kvar tills den enskilda näringsidkaren upphört (skedde i januari i år) och eftersom ägaren då övertar alla kvarvarande tillgångar och skulder så tillhör då fordran ägaren efter upphörandet. Aktiebolaget kan då nu betala honom 50000 för att lösa fordran. Ser detta rimligt ut?
1468
246
Ja, jag tycker det ser vettigt ut. Det är ju ändå en faktisk tillgång som tas över. Vid en eventuell revision i AB så är det ju alltid möjligt att skatteverket vill hävda att utbetalningen av de 50 000 ska anses som lön, men då får man ju ta en diskussion med dom om hur man resonerat. Och i detta fallet tycker jag det borde vara okej.
20
2
Tack för hjälpen, det här har gnagt på mig i veckor och jag har inte hittat något svar nånstans förrän jag kom hit. Mycket uppskattat.
1
Hej! Många år senare har jag en följdfråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara. Gör det någon skillnad från exemplet ovan om leasingavtalet ska skrivas över mellan två aktiebolag som båda ska finnas kvar? Bolag två kommer att ta över (köpa) tillgången och bokföringen blir då: Överlåtande bolag: 1720 Förutbetalda leasingavgifter, kredit 50000 1920 Bankkonto, debet 50000 Ötagande bolag: 1720 Förutbetalda leasingavgifter, bebet 50000 1920 Bankkonto, kredit 50000 Vilken slags verifikation bör jag ha i bolagen? Jag hade tänkt skriva en enkel avräkningsnota på det belopp som finns i balansen och som inkluderar leasingbeloppet och halva momsen. Jag lägger inte på någon ytterligare moms och behöver då inte använda något momskonto i något av bolagen. Är detta korrekt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.