Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 11 år sedan

Nolla konton?


Har just gjort mitt första förenklade årsbokslut och undrar nu exakt hur man ska göra i bokföringsprogrammet (Promikbook). Ska man nolla alla konton och hur gör man det?

Om vi tar ett exempel på:
Intäkter: 40 000
Kostnader 30 000
Årets resultat: 10 000

Ska man också nolla eget kapital, kassa och bank? Jag hittar ingen enkel förklaring. Har läst alla broschyrer och sånt, men förstår inte riktigt ändå.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
Hej, Jag är inte hemma med Promikbook. Redovisningen kan däremot variera något beroende på företagsform. Har du en enskild firma, så ska du endast boka om in- och uttag och nollställa mot eget kapital konto 2010 via 20-konton. I ditt exempel så bör resultat/vinst bli 10 000 kronor. I en enskild firma krediteras det mot 2019 och debiteras 8999 i samband med bokslut. Du nollar aldrig några bank-eller kassakonton, utan alla slutliga likvida tillgångar för du över till kommande år som ingående balans. När du avslutat året, så försvinner inte allt som skett utan utgående balanser på alla konton i din balansrapport ska ligga kvar. Har du ett aktiebolag bokas det på annat sätt. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
Tack för snabbt svar! Givetsvis glömde jag skriva att det handlar om en enkild firma och att det handlar om kontantmetoden. Ska gå in och se om jag kan fixa 2019 och 8999 då. Är det något man borde ha bokfört innan man tog ut resultatsrapport och balansrapport eller har det ingen betydelse? Vilken verifikationsserie ska man välja? R redovisning? Har alla utgifter på A och alla inkomster på BI.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
Och en sista panikfråga: Skulle jag ha nollat momsen innan bokslutet? Men jag ska ju inte redovisa momsen än.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
Hej, Ja du bokar resultat som sista post men det kan du säkert fixa efteråt om du inte stängt något år i programmet. Det fungerar att använda de serier du valt. Viktigast är att allt blir överskådligt. Din sista fråga gällande momsen är att den ska du fixa före resultat, eftersom eventuell öresavrundning kan påverka resultat. I många program fungerar det att skriva ut en momsrapport, utifrån den bokar du sedan upp momsen på aktuella momskonton och stämmer av mot momskonto 2650 per 31 december 2013. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
Okej, jaha. Då är det bara att börja om från början igen då. Detta är inte lätt. Har nollat moms förut i alla fall. Är bara okt-dec som är kvar. Det var bara det att programmet sa att det inte gick att boka resultatsnollningen på verifikationsserien A så då antar jag att det måste vara R kanske (som jag inte använt förut). Tack för svar! Verkligen jättesnällt.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
Det är alltid problem med program som säger en massa.. dom ska bara vara tysta och göra som man vill..:)
Jag har en enskild firma och har lagt min "lön" på konto 2013. Menar du att jag ska boka bort mina uttag under året mot 2010?
Hej, Ja det är bara något som utförs i samband med bokslut i din enskilda firma. Det är för att inte dina underkonton, t ex ditt "lönekonto" på 2013, till eget kapital 2010 ska ackumuleras under kommande året. Alla saldon på kontona 2011-2019 ska alltså nollställas: Det utförs genom att kreditsaldon debiteras och tvärtom, mot konto 2010, så hela ditt kapital samlas på konto 2010. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
OK, då bokar jag om 2013 till 2010. Vad gäller resultatet som man skulle kreditera på 2019 samt deb på 8999. Då nollas inte 2019 kontot utan där hamnar vinsten.. Även där ackumulerat, eller ska man boka bort 2019-kontot också?
Bara resultat på 2019 som hör till föregående år ska nollställas. Är det första året, så finns inget att nollställa på 2019. Du avslutar dock bokslutet, med att boka upp vinst eller förlust på konto 2019. Ett tips är att köra ut en balansrapport, så kollar du på de ingående balanserna på konto 2011-2019 och bokar tvärtom, på alla konton förutom 2010 (eget kapital), som blir avstämningskontot. Vinst eller förlust för året bokar du ändå upp som blir ingående balans nästa år på konto 2019. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
Men om 2010 är ett avstämningskonto där man bokar årets egna uttag samt föregående års vinst (det är de enda kontona jag har aktiva i mitt bolag). Bokar man då även slutlig skatt mot konto 2010 för att få det "nollat"? Annars kommer det aldrig balanseras utan alltid ligga en diff... Eller tänker jag fel? Tanken är väl att vinsten minus det jag tagit ut i lön minus skatten jag måste betala ska bli lika med +-0 kr? Om inte så har jag antingen tagit ut för lite i lön eller för mycket..?
2010 är ju kontot för eget kapital. De vanliga kontona som ska nollas ner dit är 2012, 2013, 2018 och 2019. Då får man en enda summa kvar, och det är den som är det egna kapitalet. [i] Tanken är väl att vinsten minus det jag tagit ut i lön minus skatten jag måste betala ska bli lika med +-0 kr? Om inte så har jag antingen tagit ut för lite i lön eller för mycket..? [/i] Jag vet inte riktigt hur du menar med det.. Skatten har ju inget direkt att göra med vad du tar ut, utan beräknas ju på vinsten. Konto 2010 kommer hela tiden att växa om det finns vinst i företaget. Fast det växer 'neråt' eftersom ett positivt ( bra ) resultat visas som ett negativt eget kapital.
OK, då förstår jag hur det fungerar. Tusen tack för hjälpen :) /anna
[quote="chabo5xx" post=48691] Är det första året, så finns inget att nollställa på 2019. Du avslutar dock bokslutet, med att boka upp vinst eller förlust på konto 2019. Mvh Charlotta www.somhemma.biz[/quote] Nja, hur tänkte du nu? Årets vinst eller förlust bokas först upp till 2019, sen nollar man ner det till 2010. Annars går man ju miste om utrymme för expansionsfond eftersom det blir ett felaktigt eget kapital. Från Bl-info: [i]Det egna kapitalet i en enskild firma består istället av delposterna: •eget kapital vid årets början •summan av verksamhetens ackumulerade resultat •summan av tidigare års insättningar och uttag •årets egna uttag (varuuttag, skatter, kontantuttag) •årets egna insättningar (pengar, maskiner, utrustning mm) •[b]årets resultat[/b] (årets vinst ökar det egna kapitalet medan årets förlust minskar det egna kapitalet)[/i] Här skiljer sig de enskilda firmorna från AB.
Oj, hoppas jag inte trampat in på ditt revir, då ber jag om ursäkt? :-) En felformulering av mig, så där får du pluspoäng. Alla konton 2011-2019 ska nollställas, vilket jag även skrev före du svarade samma sak till samma skribent kring det egna kapitalet som är konto 2010. "Ett tips är att köra ut en balansrapport, så kollar du på de ingående balanserna på konto 2011-2019 och bokar tvärtom, på alla konton förutom 2010 (eget kapital), som blir avstämningskontot." Är dock auktoriserad redovisningskonsult via SRF, så jag har inget intresse att lura folk och är även granskad och kontrollerad via förbundet som alla anslutna företag. "Kenai" eller "Anna" frågade sedan om "bolag" och " löner och skatter" och nämnde dessa konton vilket inte hörde hemma riktigt i början på tråden, som handlade om en enskild firma. Och jag han inte svara henne före du tog vid. Jag har uppdragsgivare som är både enskilda firmor och aktiebolag och har haft företag själv i 11 år. Mvh Charlotta
Nej, jag tror nog du har koll på läget :) Men jag har sett en del som har lyckats utelämna resultatet och tagit med det först nästa bokslut vilket då gjort att ett utrymme för expansionsfond som egentligen fanns, inte har utnyttjats.
Så då ska även årets resultat först bokas mot 2019 och sedan bokas bort från 2019 till 2010 i samma årsbokslut? Inte låta stå kvar på 2019 som ingående balans och sedan bokas bort nästa årsbokslut? Eller?
Ja, jag gör alltid så iaf. För att få med resultatet i årets bokslut. Sen blir det ju att summorna på 20xx-kontona står kvar ändå över årsskiftet, samtidigt som du börjar med ett nytt år. Sen när man gör klart bokslutet framåt februari mars så nollas dom. Har man en liten verksamhet så kan det ju hända att man gör klart hela bokslutet direkt första veckan i januari, innan man börjar med nästa år. Men i större verksamheter så funkar det ju inte rent praktiskt. Man har ju inga årsbesked från banken än t.ex. En kille ringde mig dan före nyårsafton med full panik och ville ha hjälp med bokslutet för det 'skulle in' 31/12. Jag sa att det finns ju inte ens några deklarationsblanketter än, så hur ska det gå till? Så han ringde skatteverket och frågade, och dom sa att 'jodå, bokslutet ska in 31/12'. Vet inte vad det var för klurig typ han stötte på..
Hej Anna, Jag svarade dig i inlägg klockan 18,10 att även konto 2019 skulle nollställas, så jag hade redan svarat detsamma som ingvar48 svarade efter mig, även om det blev felformulerat av mig senare. Jag skrev i inlägg kl.18,10: [i]"Alla saldon på kontona 2011-2019 ska alltså nollställas: Det utförs genom att kreditsaldon debiteras och tvärtom, mot konto 2010, så hela ditt kapital samlas på konto 2010[/i]." Jag höll på att svara några uppdragsgivare till mig via min företagspost så det blev lite för hastigt svar till dig. Får jag fråga vad du själv har för företag, eftersom det inte syns någon information om dig?:) Mvh Charlotta
Jag har faktiskt aldrig själv utelämnat att avstämma allt mot eget kapital. Finns nog annars en blandad kompott på skatteverket. Tycker ändå att de på skatteverket ofta varit väldigt serviceminded. Förutom någon enstaka skattejurist som vill göra karriär och nästan själv skapar problem för företaget för att hitta fel som inte finns. Turligt nog har huvuddelen av dem jag varit inblandad med, varit justa. Rent teoretiskt så ska ju annars bokslutet för dem med kalenderår in 31 december 2013,så där har ju skatteverket rätt, även om det inte praktiskt går att slutföra förrän i slutet på januari, som du säger. Dessutom innebär det för många företag att upplupna kostnader och interimsskulder måste bokas och där kommer kanske inte fakturorna ut förrän i slutet på januari, som hör till december. Mvh Charlotta
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: