Vill först säga att jag inte svarar på mail då ett forum som detta är till för att alla skall lära sig. Inte bara frågeställaren
Berne skrev:
1.
Ska jag betala med mina egna pengar när jag har en privatägd bil som jag använder i mitt AB ? Ska jag spara kvitton när jag tankar, för att visa bolaget att jag kört så många mil och att så jag kan få ut 18,5 per mil, kan kvitton som jag sparar även dras som en kostnad i mitt AB ?
Att använda sin privatbil i tjänsten bör ju inte skilja så mycket mellan ett AB och en EF. Men ändå
Eftersom det är en privatbil så skall företaget inte betala något för denna bil. Utan du betalar privat allt inkl drivmedel.
Sedan kan ditt AB betala ut 18,5 per mil till dig i milersättning helt skattefritt.
Du måste då verifiera dessa mil med en körjournal som innehåller datum , körstäcka , vad du kört och en person som du ev besökt som skulle kunna verifiera detta om skm vill det. Om har du kört till posten (som nu ligger i Tappen) så blir ju kvittot från posten ditt verifikat vid en revision.
Vill du ha ut mer ersättning privat så kan du ta ut det men då räknas det som lön och skall då beskattas som sådan (a-skatt och arbetsgivaravg).
Berne skrev:
2.
Vad händer om mitt AB:s resultat skulle bli minus ? måste jag själv som aktieägare skjuta in pengar så det inte blir minus ? Eller är det okej att resultatet blir minus och bolaget inte behöver betala någon skatt (bolagsskatt) ?
Ditt AB kan mycket väl gå minus. Men det finns ju 2 saker att se upp med.
1. Att du har pengar att betala företagets skulder. Detta kan ju förvisso lösas med att du som ägare lånar privatpengar till företaget
2. Företagets tillgångar får ju inte understiga halva aktiekapitalet. För då måste en kontrollbalansräkning upprättas.
Men det säger ju inte att du måste ha halva aktiekapitalet sittande på ett bankkonto. Du kan ju exempelvis köpa en grävmaskin som du skriver av på 5 år. Och då kommer ju år ett 80% av maskinens värde ligga som en tillgång i företaget.
Sedan kan det ju vara dumt att ta ut en lön om man vet att företaget kommer gå med förlust. För denna lön får ju företaget betala arbetsgivaravgifter och du betalar a-skatt på. Så i slutändan kanske du måste skjuta in dubbelt så mycket i lån som du sedan får ut i lön.
Men är det lön till ex anställda så måste det ju betalas. Och är det inköp så är dom kanske nödvändiga. Och då kan man ju göra en förlust
Berne skrev:
3.
Om mitt AB får ett resultat på + 100.000 alltså sålda tjänster - utgifter (inventarier, lön, m.m) Ska bolagsskatt betalas på den summan med 26% ? Vad kan jag göra med pengarna som blir kvar ? Låta dom vara kvar i bolaget till nästa år så jag har ett överskott ? eller kan jag ta ut det i lön eller utdelning och måste jag skatta på det när bolagsskatten är betald ?
Denna fråga har du ju redan fått svar på.
Berne skrev:
4.
Kan jag som aktieägare reglera mitt AB:s resultat genom att ta ut mindre i lön ?
Absolut är det ju så. Om du tar ut hela företagets resultat i lön (inkl arbetsgivaravg) så kommer ju vinsten att bli 0 och därför ingen bolagsskatt. Om du däremot skiter i lönen så gör ju företaget vinst i bokslutet och det får betala bolagsskatt.
Berne skrev:
5.
Vad innebär brytpunkt för skatt, är det hur mycket jag resultatet blir och hur stor procentsats som ska betalas i skatt baseras på vad mitt AB:s resultat blir ?
Antar att du menar den brytpunkt för statsskatt som alla löntagare har. Och som ägare av ett AB är ju i egentlig mening vanlig löntagare vad gäller skatt på lönen.
Brytpunkten som idag ligger på 433 900:- för den lägre och på 615 700:- för den övre.
Så tar du ut en lön på ex 800 000:- så kommer skatten på dom 433 900:- bli normal kommunalskatt med avdrag för jobbskatteavdrag, grundavdrag osv.
För summan mellan 433 900:- och 615 700:- (181 800🙂 får du betala kommunalskatt + 20% statskatt. Så det blir kanske då 52% vid 32:- kommunalskatt. Och för summan över 615 700:- får du dessutom betala 5% extra statsskatt. Så med 32:- kommunalskatt blir det 57%.
Kom dessutom ihåg att företaget måste betala arbetsgivaravg på denna lön också.
Och det är ju här det kan löna sig att ta ut pengarna i utdelning. Och exakt hur mycket du kan ta ut beror på en massa saker så dom går jag inte in på. Men håller du dig inom tillåten gräns kan du då istället först skatta av pengarna som vinst (med bolagsskatt) och sedan tar du ut det som utdelning och betalar då bara 20% skatt på det.
Hans