När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Har några olika funderingar som jag behöver reda ut.
1. Jag säljer på Tradera och sparar vinnarmailen.
När jag har sparat vinnarmailen så har jag skrivit datumet
i (beskrivningen/"spara som") då objektet blev sålt och så ligger alla sålda objekt / vinnarmail i en lång lista för varje år.
Det som slog mig var att utgår man från bokföringsprogrammet,och skall leta upp en verifikation, så stämmer ju inte dessa överens,
då vinnarmailen är sparade efter datumet då objektet är sålt, och bokföringen då objektet är betalt.
Måste jag sortera alla vinnarmail så att man hittar dem under bokfört datum i bokföringsprogrammet eller är det tillåtet att numrera dem efter datumen dem är sålda?
2. Behöver man spara / skriva ut alla händelser / som inträffat på plusgirot? Dvs kontoutdrag?
3. Jag har inga verifikationer / kvitton då jag gjort återbetalningar eller delvis återbetalning samt returer till kunder, är det något som behövs eller är det tillräckligt med att skriva "återbetalning" i verifikationen i bokföringsprogrammet?
4. När jag handlar från säljare på Ebay inom EU exklusive moms
så skickar dem vanligtvis en "invoice" via Paypal där jag helt enkelt betalar in det angivna beloppet och så är det klart.
Dvs. inga specifierade inköpsfakturor. Är det tillräckligt för mig att spara en sådan "invoice" där belopp och säljarens ebay namn står angivet?
En tanke som slog mig direkt är varför har du inte bokfört själva betalningen i stället?
Alternativt så kan du ju lägga in Tradera som ett konto.
Låt säga ett tradera är (leverantör)Bokför såld vara som "tradera", när betalning har gjorts
så bokför du i kassan(bank) den summan som tidigare låg i "tradera" eller något sådant, typ du skapar en kontotyp eller så bokför du efter den datum då pengar kommit till ditt konto - vilket nog är enklast.
Inte säker på om jag var helt med på hur du tänkte.
Alla inbetalningar som kommer in från Tradera bokför jag så att
dem är bokförda samma dag i Fortnox som Plusgiro kontot.
Men vinnarmailen då objektet i fråga är sålt stämmer inte överens med dagarna då betalningarna mottagits. Så sitter en revisor och går igenom mitt bokföringsprogram och ser ex. "1930: 13 oktober såld vara 524 sek", så stämmer inte datumet överens med 13 oktober i pärmen så att säga.För pärmen visar datumet då objektet såldes, och inte när det betalades till Plusgirot.
Det känns som att du blandar faktureringsmetoden och bokslutsmetoden i din bokföring.
Skulle du bokföra enligt faktureringsmetoden så bokför du både när vinnarmailet är daterat, och då blir det en kundfordran, och sen bokför du en gång till när betalningen kommer, och då för man över kundfordringen till bankkontot.
Jag tror ju dock att du ska bokföra enligt kontantmetoden ( bokslutsmetoden) och då behöver du inte bry dig om när vinnarmailet skapades, utan du bokför det på den dagen då pengarna kommer in på kontot.
En del gör ju sen så att dom skapar ett konto till för Tradera, paypal, etc. Det blir ju som ett extra bankkonto och kan kallas t.ex 1935.
Då bokar man in när kunden betalar till Tradera, så bokför man in summan på 1935, och när man sen tömmer det kontot över till sitt bankkonto, så flyttar man över summan även i bokföringen.
En del tömmer ju bara sina Traderakonton 1 gg per månad, och då kan det ju vara en vits.
Japp, man får göra en "kontering":
Försäljning,- kundfodran och bank(kassa) etc.
Så den här proceduren är inte så enkel egentligen utan omfattar flera + och - steg i bokföringen.
Enklast är som nämns ovan att du bokför när pengar finns på kontot, och ref. istället till information i en "Tradera"-pärm ang. vinnarmail, objekt osv.
Men återkommer med info, om du hellre vill bokföra hela förloppet i programmet etc.
Det beror ju på vad som står i regbeviset för firman.. Står det bokföring enligt bokslutsmetoden, så ska man bara boka när pengarna kommer in.
Så det är nästan punkt ett, att kolla..:)
I detta fall lutar det åt en Bokslutsmetod - och ja, det räcker nog med bokföring när pengarna kommer in på kontot, men det är väl också lite frivilligt om man vill göra det mer i detalj eller inte?
- Men vi har ändå trots detta fler än 1 post att bokföra i.
Yes det är bokslutsmetoden jag använder mig av.
Då skall alla vinnarmailen / verifikationer i pärmarna alltså ligga
efter datumet då varorna betalades.
Och jag som har flera tusen verifikationer sedan 2010, haha :D
Alla inbetalningar jag får är bokförda på 1930, dagen då jag mottagit pengarna. Men alla fysiska papper är sorterade efter
datumet då varorna är "vunna" på Tradera / då jag får ett vinnarmail. Så ser en ev.revisor 399 sek inbetalt 2013-05-16 så ligger pappret i pärmen inte på 05-16 utan troligtvis ett par,tre dagar tidigare.
För att lyckas strukturera detta rätt så kommer jag väl behöva pärmar där årets alla dagar/datum är utmärkta så att inte pappren ligger huller om buller. Eller kanske köra det elektroniskt och spara det i min dropbox? Kanske lättare.
Varför i all världen har du sorterat dom enligt två system?:)
Man brukar ju bara sätta in dom i pärmarna i samma ordning som dom står i kontoutdraget, och så bocka av post för post..
När jag fört över vinnarmailen till dropboxen så har jag helt enkelt sökt på "sålt objekt" i hotmail och därefter sparat dem
efter datumen då de är inkomna.:vissla
Har du någon åsikt om fråga nummer 3 och 4 också möjligtvis?
3. Det finns system där man bara betalar ut, utan att få en faktura först. Inom jordbruk t.ex är det vanligt..man får betalt för skog mjölk och kött utan att fakturera, så det fungerar. Men jag råder dig att skapa en mall, som en vanlig faktura, där du skriver vem det är som får pengarna, och för vad. Jag vill minnas att det kallas egenfakurering, men kan ha fel på den punkten.. men systemet har ett namn..
Men inte bara en post i kontoutdraget alltså..*pelle, 40 kr*..det kan ju vara vad som helst.
4. Jag vet inte hur pass dom skulle bli godkända som avdrag för dig faktiskt. Jag gnäller rätt mycket på mina kunder om detta. Det blir ju mer och mer hela tiden och det är verkligen dåliga underlag. Med lite tur kan man ju försöka lista ut vad det ens är för en pryl, men när det står typ CSM34567 £ 43,40. då är det inte enkelt, och jag tror inte det uppfyller skatteverkets krav.
Men hur man ska komma tillrätta med det har jag ingen aning om.. jag antar att säljarna tänker att dom skickar till en privatperson så det kvittar, men har du köpt utan moms så borde dom ju förstå att du behöver ett vettigt kvitto/räkning.
Glöm sen förresten inte att lägga på (och dra av) importmomsen..
4. Jag tänker att jag i alla fall kan försöka få fram säljarnas
momsnummer så att man via den vägen kan identifiera inköpen inom EU.
Men inte alla som svarar på mejlen i efterhand heller.
Förvånansvärt lite företag som sköter den biten med riktiga fakturor. Dem bör väl själva hamna i trubbel en vacker dag.
Verifikationerna: Jag tror jag skapar mappar för varje dag i min dropbox och så bifogar jag vinnarmailen så att dem matchar med kontoutdraget. Slipper man utskrifter och fysiska papper ju.
Bör väl fungera? Vill helst ha så lite fysiska papper utanför burken som möjligt.