Både lön och konsultarvode

Ulla Karlsson
Jag pratade med en kollega om en sak och vi var inte riktigt överens.

Låt säga att jag driver enskild firma och är delägare i ett aktiebolag. Kan AB anställa mig och ge mig låt 20 000kr i lön/månad plus ett konsultarvode på 5000-10 000+moms?

Finns det några nackdelar med detta eller bättre sätt att lösa det på?
157
3
Har du enskild firma med FA-skatt skall detta inte vara något problem i mina ögon. Dock är jag inte revisor eller skatteexpert men det bör ju inte vara några problem. Sen huruvida det skulle vara fördelaktigt eller ej kan jag inte svara på det i fall till fall kan bero på vissa interna regler hos företag etc. Men rent krasst borde det vara smidigare att helt köra via enskild firma ur det anlitande företagets ögon. De slipper kollektivavtal för personen, de slipper hantera lönekostnader etc för personen i fråga så i min värld är det både enklare och smidigare att låta någon skicka en faktura på sin lön istället för att företaget skall joxa med lönehanteringen.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Ulla Karlsson
Tack för svar. Kollektivavtal behövs klart inte då anställd även är ägare. Anledningen att vi pratade om att inte betala ut allt i arvode till konsulten från AB är att det kan bli problem med SKV, har jag hört. T ex om konsulten får 60000+moms/månad från bolaget den samme dessutom är delägare i. Kanske finns här någon som kan detta bättre och om detta kan stämma?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.