Problem ombildning enskild firma till aktiebolag
I ett par år körde jag enskild firma och det gick så pass bra att jag beslutade mig för att ombilda till AB. Fick rådet att starta ett nytt AB och över tid avveckla/avsluta den enskilda firman och det var precis vad jag gjorde.
En bekant har sedan starten av min enskilda firma hjälpt mig med bokföring, deklaration osv. men han var inte riktigt säker på hur ett AB funkar – och framför allt inte hur man hanterar övergången från ett enskild firma till AB. Själv är jag som ni förstår ännu mindre insatt i sånt här.
Vi vände oss därför till en revisor som sa att jag skulle ta den enskilda firmans alla pengar (säg 200 000 kr) och föra över dessa till AB't via så kallade periodiseringsfonder samt expansionsfonder. Eller göra en "maximal avsättning till expansionsfonder och en maximal avsättning till periodiseringsfonder" som han uttryckte det om jag inte minns fel.
Detta var precis vad vi gjorde. Och nu kommer problemet: Jag hade ännu inte betalat in all skatt för den enskilda firman. Det återstår till och med en hel del då jag uppenbarligen tjänat mer (och betalat för lite skatt). Med andra ord, pengar som min enskilda firma tidigare hade sitter nu låsta i mitt AB. Och jag behöver minst 50 000 kr att betala till skatt.
Jag borde ju givetvis först ha betalat all skatt och efter det satt över pengarna i AB't. Eller visst är det så? Är det kört... måste jag skatta för pengarna två gånger nu (om jag t ex tar ut pengar från AB't via aktieutdelning för att betala min enskilda firmas – alltså min privata- skuld till skatteverket)? Finns det någon räddning här? Jag hatar det faktum att jag inte förstår ett skit av sånt här, men när man vänder sig till proffs så litar man ju blint på vad de säger. 🙁
Otroligt tacksam för svar och ledsen för romanen.
/Raymond