Vilka kostnader i jan 2013 ska bokföras för 2012?

4
Hej hej alla företagare, jag är ny här och här kommer min första (av troligtvis många) frågor 🙂

Jag har just fått ordning på mitt bokföringsprogram och ska göra bokslut för 2012 men jag undrar över om det är några betalningar som har skett nu i januari 2013 som ska bokföras för 2012 eller i alla fall ingå i 2012s bokslut?
[ol]
[li]Till exempel så nu den 17:e så ska jag ju betala in den sista skatten för 2012, ska den betalningen ingå i bokslutet för 2012?[/li]

[li]Hur är det med bankens avgifter, 500kr, för deras onlinetjänster och företagskonto som jag har hos dem, de pengarna dras nu i januari ingår det för 2012?[/li]

[li]Hur är det med sparränta och skatt på sparräntan från banken på de pengarna jag har kvar på företagskontot ska de också också vara med i 2012s bokslut?[/li]
[/ol]Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Kristoffer Helander
Med vändlig hälsning Kristoffer Helander
1324
4
Antar att vi pratar Enskild firma. ?? Så de är det jag svarar på. [quote] Till exempel så nu den 17:e så ska jag ju betala in den sista skatten för 2012, ska den betalningen ingå i bokslutet för 2012? [/quote] Nej. Eftersom skatten inte påverkar företagets resultat så skall den inte med. Det enda som påverkas är ju balansräkningen men den speglar ju bara vilka pengar som finns var. [quote] Hur är det med bankens avgifter, 500kr, för deras onlinetjänster och företagskonto som jag har hos dem, de pengarna dras nu i januari ingår det för 2012? [/quote] Bankerna brukar väl dra kostnader i förskott. Så det du betalar i januari 2013 är ju för 2013. [quote] Hur är det med sparränta och skatt på sparräntan från banken på de pengarna jag har kvar på företagskontot ska de också också vara med i 2012s bokslut? [/quote]Räntan brukar ju bokföras på kontoutdraget 31/12 och det är då den skall in. För SKM kommer ju att få info om denna till deklarationen. Sedan det som skall bokföras 31/12 förutom dom normala kostnaderna är ju momsrapporten (som nollar momskonton) och sedan bokslutet. Hans
4
Aah, ja det skulle jag förståss ha sagt, ja det är enskild firma. Tack för att du utgick ifrån det och tog dig tid att svara mig Hans. Hm... man går och funderar på det i flera dagar och vrider och vänder på den lilla kunskap man har, men kommer inte fram till något... men nu när du svarar på mina frågor så låter dina svar så logiska! :P Tack för hjälpen Hans! :)
Med vändlig hälsning Kristoffer Helander

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.