Postgiro eller bankgiro?

andersb
Vilket är att föredra? Vilka för resp nackdelar finns det?
TP
Jag föredrar nog postgirot (numera Plusgirot), men å andra sidan brukar de flesta banker kunna ordna ett sk. företagspaket där man kan koppla både ett pg- och ett bg-nummer till sitt företagskonto. Det är nog egentligen den mest optimala lösningen - men den är avsevärt dyrare än att bara ha ett sk. plusgirokonto.
72
1
Alla seriösa företag har båda delarna, vilket också jag har. Om jag skulle välja skulle jag nog ta bara BG. Ett företagspaket på bank kostar visserligen en del (jag betalar 1200/år) men är mycket bra att ha. Har funderat på att sluta med PG, men ännu inte riktigt bestämt mig.
26
[quote="Flotec"]Alla seriösa företag har båda delarna, vilket också jag har. (...) Har funderat på att sluta med PG, men ännu inte riktigt bestämt mig.[/quote] [br] [br]men då blir ditt företag oseriöst, eller? 8) :lol: [br] [br]förlåt, kunde inte motstå...
4
Vad kostar det att ha det de olika girona? Fundera nämligen att skaffa antingen det ena eller det andra till mitt företag. Har för nuvarande inte pengar över till att ha båda. =7 [br] [br]Har Nordea som bank om det är till någon hjälp.
jhammar
[quote="andersb"]Vilket är att föredra? Vilka för resp nackdelar finns det?[/quote] [br] [br]Om du nu har Nordea som bank är det självklart med PG, eftersom det är Nordea som äger det. PG har också den absolut bästa internetlösningen som jag hittills sett (och då jämför jag med FöreningsSparbanken och Handelsbanken). Det är dessutom billigt, som enskild firma betalar du 120 kr per år senast jag kollade. Som AB eller HB (osv) blir det en smula dyrare, men du kommer absolut inte upp till BG's nivåer. [br] [br] / Johan.
Anonymous
bankgirot är att föredra jag har haft båda ,du kan betala till postgirot via bankgirot, har haft nordea som bank , postgirot har en både seg och långsam tjänst för småföretagare rent av dålig, (annat för storföretag som har en annan variant av postgirotjänst) [br] [br]de flesta kan betala in till bg, och många storföretag går över till bg har jag sett [br] [br]ta inte pg, ta bankgirot då blir du nöjd. [br]mvh [br]mats
507
1
Räcker det kanske med att ha ett vanligt bankkonto om man har en väldigt liten firma?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
30
om det är VÄLDIGT liten =) Att koppla ett BG till bankkontot brukar bara kosta ett par hundralappar, så det är ingen stor kostnad.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
507
1
[quote="johanbill"]om det är VÄLDIGT liten =) Att koppla ett BG till bankkontot brukar bara kosta ett par hundralappar, så det är ingen stor kostnad.[/quote] [br] [br]Det är ju det när man är liten så vill man ju spara in på alla dessa småutgifter. Tänker man så att det kostar bara ett par hundralappar så stiger ens kostnader snabbt. Så känner jag iallafall. [br]Det fungerar ju med ett bankkonto. Även om det inte är det smidigaste. [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
30
Jo, många bäckar små... [br] [br]Men väljer man mellan två alternativ; PG/BG eller bankkonto och det skiljer 200 kr i pris så är det ju de facto endast 200 kr som skiljer. Men visst, ens moral och återhållsamhet med utgifter kanske försämras så att man inte håller sig till principen många bäckar små om man börjar tumma på den...
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.