Nollställa momskonto?

9
Jag har enskild firma, bokför enligt kontantmetoden och betalar in momsen kvartalsvis. När jag betalar in momsen bokför jag inbetalningen så här (som ett eget uttag):

1930 kredit
2010 debet

Är det något mer jag bör göra i bokföringen? Måste jag nollställa momskontona på något sätt? Vill använda så få konton som möjligt så har i nuläget bara ett för utgående (2610) och ett för ingående moms (2640) och inget 2650 - borde jag ha det även om jag bokför enligt kontantmetoden?

Är så glad att detta forum finns för bokföringsgröngölingar som jag!
90
Hej, ja, du måste nollsälla konton för momsredovsiningen. MAn tömmer kontot vid utbetalningen till skv. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
9
Ok så istället för att bokföra 1930 kredit, 2010 debet den dagen jag betalar in momsen till Skatteverket borde jag istället bokföra: 2640 kredit 2610 debet 2010 debet Eller har jag missförstått?
632
3
Hej, Lättast är att: 1. Vid momsperiodens utgång (ex 120930) nolla dina momskonton (2610+2640) mot konto 2650. 2. När du betalar in till skatteverket bokföra inbetalningen mot konto 2650. Kontot blir då nollställt. Jag föredrar att boka hela skattekontot och få med varje transaktion, men detta är en förenklad version som jag tycker passar bra i din situation. I ett aktiebolag bör man dock bokföra alla poster på skattekontot. Trevlig kväll!
9
Tusen tack för svar! Det som nog gjort mig förvirrad är det som skrivs på www.bokforamoms.se: "Har du enskild firma? I så fall använder man inte kontot 2650 Momsredovisning, istället använder man kontot 2010 Eget Kapital för att nollställa momskontona." "Vad momsrapporten i slutet på perioden gör är att nollställa dessa alla moms-konton (ingående/utgående) genom att flytta saldot till ett momsredovisningskonto som heter 2650 Momsredovisning (AB, HB) eller 2010 Eget kapital (enskild firma)." Är detta alltså fel (även om det kanske är att föredra att göra enligt ditt exempel)?
632
3
Hej, Du kan om du vill byta ut konto 2650 mot konto 2010 (Jag skulle nog föredra 2013/2018 dock). Inget är direkt fel. Att bokföra mot eget kapital kan dock vara en bättre idé eftersom momsskulden vid bokslut bör ligga mot eget kapital.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.