När kan jag ta ut utdelning

1
Jag har ett nystartat AB sedan några veckor tillbaka. Jag planerar inte att ta ut lön från bolaget de närmaste åren men vill ta ut aktieutdelning enligt schablonbeloppet. Det första räkenskapsåret är 121004-131231. När är första gången jag kan ta ut aktieutdelning Ändras schablonbeloppet om det första räkenskapsåret är förlängt? Vilken skillnad blir det om jag väljer att ändra hos Bolagsverket så att jag har ett första räkenskapsår 121004-121231 avseende när jag kan ta ut utdelning och schablonbelopp? Har för mig att det hela har något att göra med huruvida jag ägde aktierna vid årets ingång men förstår inte riktigt vilket år det gäller.
90
1
Hej, För aktiebolag som inte är avstämningsbolag gäller att en aktieägare måste vara införd i aktieboken den dag som bolagsstämman beslutat att utdelning skall ske. Utdelning till aktieägare bör du dels ta med din redovisningsekonom och dels med din Revisor. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.