Hela förmånen av tjänstebil som lön enbart

6
Hej, jag har ett fast jobb redan. En bra lön jag lever på. Men jag har även ett AB från årsskiftet (enskild firma sen 2004). Vill skaffa lite finare bil som står på företaget och undrar lite över förmånsbeskattningen.

Ex. på hur förmånsvärde och skatt ser ut:
Förmånsvärde per månad netto 6 546 kr
Förmånsvärde per månad brutto 13 092 kr
Förmånsvärde per år netto 78 550 kr
Förmånsvärde per år brutto 157 100 kr
Marginalskatt 50 %
Bilen går på ca 850kkr.

Kan jag lägga min lön från AB:t exakt stor nog enbart för att täcka bruttoförmånsvärdet? Sen tar jag bränsle privat då 95% kommer köras privat, och drift/service etc, står AB:t för.

Finns det något fel i det här? Känns för mig som en smidig lösning att jag enbart tar ut lön nog från mitt företag för att täcka förmånsbeskattningen för den bil jag nu tittar på. Sen fortsätter jag leva "som vanligt" på min vanliga månadslön.

Hoppas ni har nån input i det här och kan berätta om det är OK eller inte, eller ge tips för den delen! Tack!
1324
2
Det kan du ju göra. Dock är det 2 saker som jag funderar på. För det första är det ju dina 50% marginalskatt. Den kan ju bli högre om du trillar över övre brytpunkten. Då blir den ju 55% på summan (vid 30% kommunalskatt) . Och har du ett brutto på 157100 så behöver du ju ta ut 157 100 i lön också för att täcka skatten (vid ren 50% på båda). Sedan på denna lön och förmånsvärde skall bolaget dessutom betala arbetsgivaravg också. Så ett exempel. Du har en lön från din arbetsgivare på 401 000:- (undre brytpunkten). Du har en kommunalskatt på 30%. Du har ett förmånsvärde på 157 000:- (ger då 558 000:- totalt) och marginaskatten blir då 50% på dom 157 000:- så skatteverket skall ha 78500:- Sedan tar du ut en lön på 172630 så täcker du all skatt. På dom 16300 första kronorna är det ju 50% marginalskatt . Sedan rullar ju summan över 574300 så det blir sedan 55% marginalskatt. Sist så har du då arbetsgivaravg som skall betalas in på 172600+157000 =329600. Och är du 26+ år gammal är ju arbetsgivaravg 31,42% = 103500. Så skatten till masen blir då 172600+103500 = 273100 Och sedan skall bolaget betala kostnaden för bilen. Till det kommer ju sedan att du kan dra av skatt för soppan du betalar privat för mil i tjänsten. 9,5 för bensin/etanol och 6,5 för diesel. Så den som blir glad i denna kalkyl är nog Anders Borg. Men skall man vara fin får man lida pin heter det ju. :cheer: Hans
6
Tack för utförligt svar! Tror jag helt klart missat lite. Så ur kassan ca 14000 i mån + ca 7500 i arb.giv.avgift. Det är kostnaden för min lön ur företaget år månad? Dock undrar jag nog hur kostnaden för bilen fungerar i företaget. Det blir då ett företagslån som pyntas av med nån typisk ränta?
1324
2
Japp. Och dom siffrorna var ju med förutsättningen att din lön från vanliga arbetet var 401000:- per år. Har du mer blir ju skatten högre på bilen och om lägre lön lägre skatt på bilen. Men det ger ju ett hum. Sedan vad det kostar i företaget får man nog se i 2 delar. 1. Det ekonomiska. Om du handlar en bil och lånar så måste ju företaget betala en viss summa kontant. Det brukar ju vara 30% tror jag. Sedan får ju företaget betala ränta och amortering varje månad. Och sedan när du säljer bilen så måste du justera upp/ner för att lösa lånet. Företaget betalar sedan skatt/försäkring och service. 2. Skattemässigt i företaget gäller sedan lite annat. Momsen får ju inte dras av som moms. Bilens inköpskostnad inkl momsen får dras av årsvis som avskrivning. Räntan dras av i företaget. Skatt/försökring dras av i företaget. Ev service dras av i företaget. Och momsen fås tillbaks som vanlig moms. När bilen säljs så blir skillnaden mellan försäljningsvärde och avskrivningsvärde en vinst/förlust som hanteras i bolaget på vanligt sätt. Sedan finns ju alltid alternativet leasing. Detta har jag själv. Och det blir ju lite lättare att hantera. Även här blir ju service/skatt/försäkring avdragsgill. Sedan betalar man ju normalt ingenting när bilen hämtas och bilen har ett garanterat restvärde så håller man sig till avtalade mil och sköter bilen så blir det inga konstigheter vid returen. Sedan leasingavg blir enkel att hantera. Jag betalar 1425:- + 357 moms varje månad. Så i detta fall får jag tillbaks halva momsen. 178:-. Och resterande 1425+179 drar jag av som kostnad. Men min bil är ju inte på din nivå. Jag kan ju ha [b]8 bilar[/b] för dom 850k som din kostar. Jag har 1500 mil per år i en Suzuki Splash. Men den är jag supernöjd med. Livet har olika prioriteringar. :) Hans
6
Jag kör ju 95% privat och 3-4000 mil. Går det med leasing?
1324
2
Hur mycket som är privat gör ju ingen skillnad. Sedan att du kör 3-4000 mil påverkar ju givetvis leasingavtalet. Dom brukar inte vilja ha mer än 7-8000 mil på bilar dom tar tillbaks. Så det kanske blir bäst med 2 årsavtal då. Men det får man ju diskutera med bilhandlaren. Kom dessutom ihåg dom lite speciella reglerna för avdrag för resor till/från arbetet med förmånsbil. Så har du långa resor till/från ditt ordinarie arbete så kan du ju där förlora mycket avdrag trots att bilen är förmån hos en annan arbetsgivare. Hans
6
Jobbar ju hemifrån. Men jag undrar om det verkligen går att räkna hem att ta bilen på företaget. Kanske bättre att bara ta ett privat billån och sen ta ut lön nog att täcka det?
1324
2
Ja du. Den kalkylen får du nog göra själv, För den blir komplex. Och dessutom vet man ju inte vad bilskrället är värd när man ledsnat. Hans
6
Tror jag får skita i den här idéen. :) Blir alldeles för mycket pengar. Sparar lite och tar det privat istället när jag har råd om 1-2 år kanske. Tack för alla svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.