Bokföra Överföring Från Paypal Till Bank Konto?

16
1
Hej!

Jag har en fråga om bokföring och paypal, har inte lyckats få ett bra svar varken från bfn eller skatteverket, så jag tänkte att det kanske finns någon på forumet här som har samma situation som mig och vet vad som ska göras ;)

Vårt företag tjänar hela sin inkomst på nätet, och alla betalningar görs i US dollar till vårt PayPal konto.

Valutan kommer in som US dollar, och de kan inte omväxlas till Svenska
kronor förrän de sätts in på vår svenska bank, vilket är ett annat
datum än det då vi får in pengarna på kontot.

Vi bokför vår inkomst då pengarna kommer in på Paypal kontot med det
värdet valutan har i svenska kronor dagen de kommer in, men när de sedan förs över till
det svenska bank kontot så har valuta värdet ändrats (vi för över
pengarna i klumpsummor en gång i månaden), och pengarna som kommer in
är antingen lägre eller högre än de vi har bokfört.

Hur bokför vi detta?

Vore jätte tacksam för svar!
1324
4
För det första så skall du för varje period (som du kan hantera) sätta en växelkurs som skall användas. Ex en kurs som sedan gäller hela månaden eller t.o.m hela året . Du skall altså inte använda en växelkurs för varje betalning från kund utan den skall vara samma under en längre tid. Sedan när du tar ut pengarna från paypal utfaller en kurs. Och diffen läggs då på 3960 resp 7960. Sedan för att göra det hela lättare så tycker jag man skall ta ut alla pengar från sitt konto så det blir tomt när man ändra sin växelkurs. Annars måste man ju justera växelkursen på det som ligger kvar också. Sedan hänvisar jag till den andra tråden angående exempel. http://www.foretagande.se/bokforing-skatter-och-foretagsformer/bokforing-av-valuta-vinster/forluster-med-paypal/ Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.