Direktavskrivning programvara?

4
Jag undrar vilka regler som egentligen gäller nu för tiden beträffande inköp av progamvara. Vad jag förstår så behandlas programvara som korttidsinventarie och skall alltså direktavskrivas, men vad jag undrar över är följade saker:

a) Finns det någon beloppsgräns för hur mycket programvaran får kosta (ex moms) innan den skall avskrivas uppdelat på flera år?

b) Hur fungerar det för ett nystartat bolag som t ex startas under andra halvåret 2012 men har kalenderår som räkenskapsår - påverkar detta ovanstående beloppsgräns (om sådan finns)?

c) Om man köper in flera programvaror, kan man då direktavskriva dem var för sig eller skall de behandlas tillsammans när man bedömmer beloppsgränsen (om sådan finns)?

Tacksam för all hjälp.
1073
139
Det finns väl egentligen ingen gräns för att programvaror ska behöva bokföras som tillgång och avskrivas under ett antal år. Det absolut vanligaste är att de bokförs på ett kostnadskonto. Ifall du ens ska behöva fundera på något gränsbelopp så är det väl i så fall ett halvt basbelopp (22.000 kr), vilket är gränsen för att en inventarie inte får kostnadsföras direkt. Det blir ingen skillnad ifall bolaget är nystartat eller har funnits ett tag. Varje programvara bör behandlas för sig, ifall de inte är helt beroende av varandra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.