Hur skriva kvitto när man handlar av företag vs privatperson!

11
Hej! Jag har en bilverkstad för tillfället (f-skatt) men jag har hittat en vara som man kan köpa o sälja med förtjänst när det är dåligt med biljobb. Dock är det både företag och privatpersoner som säljer mig denna vara till mig. Och jag säljer den till både företag och privatpersoner.

Spelar det någon roll hur kvittot är utformat för att man ska få dra av moms? Sist jag handlade så fick jag bara en vanlig kvittens där det stod "varan" och summan, ingen moms skriven eller så. Får jag dra av momsen ändå då kvittot är från ett företag?

Räkneexempel
Inköp från företag 6000kr - moms = 4800kr
Säljer till privat eller företag 8000kr + moms = 10.0000kr
Förtjänst till företaget 3200kr, stämmer det?

Inköp från privatperson 6000kr sen ska jag betala moms på det? + 1200kr i så fall = 7200kr sedan säljer jag det för 10.000kr - moms = 8000kr - 7200kr = förtjänst till företaget 800kr? eller 2000kr?

Hur mycket försvinner i avgifter när man säljer en vara med förtjänst?

Mvh JRM
119
Hej JRM, Du får inte dra av moms om det inte står specificerat på ditt kvitto. Är det så att det ingår moms i köpesumman måste du be om ett nytt kvitto där momsen står med. Är det begagnade varor du handlar med? Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
119
Här finns bra info från skattemyndigheten för handel med begagnade varor: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/begagnadevarormmvinstmarginalbeskattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html Du kan använda dig av vinstmarginalbeskattning, det vill säga att du bara betalar in moms för din vinst. Exempel: Inköp från privatperson, 6.000 kr. Säljer den för 10.000 kr. Tot. vinst: 4.000 kr Moms att betala till SKV: 4.000 kr x 20% = 800 kr. Din vinst: 4.000 kr - 800 kr = 3.200 kr. Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
11
Hej Peter! Tack så mycket för svaret! Då gör jag inte den tabben igen att inte se till att momsen står med på kvittot. Det där lät ju suveränt! Då finns det ett ljus i mörkret för denna typ av verksamhet! Ska fråga skatteverket om min vara räknas som begagnad bara, annars faller det på det.
119
Vad är det för typ av varor du handlar med? Vi kanske kan hjälpa dig om du berättar mer! På hemsidan jag länkade till står bl.a: [b]Begagnade varor[/b] Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. I och med att den varit i bruk anses den som begagnad även efter rengöring, reparation eller restaurering. Bär, svamp, hobbytillverkade slöjdalster m.m. anses alltså inte som begagnade varor. [b]Undantag[/b] Som begagnade varor anses i detta sammanhang inte [ul] [li] fastigheter [/li] [li] vissa guldföremål [/li] [li] oinfattade ädelstenar.[/li] [/ul] Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
207
3
Tänk på att återförsäljning omfattas av avdragsförbud. Man får inte dra hela eller en del av momsen. Däremot så tror jag att man skall man nog betala in skatt på den totala vinsten (30%). [b]Återförsäljare Köp/Säljscenario[/b] Inköp = 1 500kr Försäljning = 2 100kr Vinstmarginal = 600kr Av vinsten (600kr)så betalar jag skatt med ca 30% 0.70(30%) * 600 = 420kr Tot.vinst = 420kr Ovan gäller mellan företagare eller mellan privatperson/företagare. Hur det är mellan Privatpersoner är oklart i skrivande stund. /Daniel
11
Hej på er! Det är villaolja som jag hade tänkt köpa och sälja. Så det där med om det räknas som begagnat eller inte är ju lite lurigt antar jag. deeman: Okej! Jag har mailat skatteverket och frågat hur det ligger till så får hoppas dom svarar snart! Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan man får svar? Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.