Privat bil som används för aktiebolag och enskild firma

5
Hej!
Jag har aktiebolag (AB) och enskild firma (EF). Min egen bil använder jag för tjänsteresor för bägge verksamheter. Pratade med en från Skattemyndigheten och hon säger att det räcker gått och väl om man har en enda körjournal . Eftersom det handlar om en och samma bil, man ska skriva in alla resor, men man ska markera vilken verksamhet det gäller . Efter det, enligt det totala antal mil för varje verksamhet, får man ersättning från AB och EF. Vid eventuell kontrol från skattemundiheter kan man visa upp det här körjournalen.
Bokföraren, som bokför EF för mig, kräver att jag ska föra separata körjournaler - en för AB och en för EF.
Please, vad är rätt i det här fallet??? - ska jag verkligen ha två körjournaler i handfacket i bilen??
2360
37
Att ha en där man kan följa hela händelseförloppet måste vara det riktiga och så gör man en kopia Man har även som firmaägare rätt att vid 10 tillfällen köra totalt 100 mil privat utan att behöva betala för det skattemässigt. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Finns inget rätt svar, så länge du kan redogöra för de mil du tagit upp i respektive verksamhet. Jag skulle gissa att den som gör din bokföring helt enkelt tycker det är lättare att bara få en lapp där han inte måste läsa igenom och räkna ut vad som tillhör vilket bolag istället för att bara summera ihop alla rader :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Det här bokföraren behöver inte ens räkna ut något, jag räknade upp det totala antalet mil på eget hand från körjournalen, men han vill att jag ska skriva alla resor på nytt på separata blad som han kommer att lägga in i firmans pärm med dokument, eller borde jag ha det som en separat körjournal redan från början. Jag tycker att det är ett slöseri med min tid och även hemsk obekvämt att ha två körjournalen i bilen och även följa bilens milmätare.
2360
37
Tar han betalt per uppdrag? Jag tycker du gör helt rätt, och det är ju först om skv vill granska och då är det bara att följa allt på ett papper. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
jo.... löpande räkningar på allt vad han gör.. Misstänker att han säger detta bara för att ha något att göra (precis som du säger- att ha ett uppdrag)
2360
37
Att de som håller på med redovisning och bokföring här ger korrekt info är en förutsättning för att få kunder. Att man som liten företagare klarar sig alldeles utmärkt med en enkel bokföring själv och därmed en besparing på ganska mycket pengar har jag aldrig hört här på forumet utan då jag emellanåt påpekar det. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
[quote="lars arenander" post=42999]Att ha en där man kan följa hela händelseförloppet måste vara det riktiga och så gör man en kopia Man har även som firmaägare rätt att vid 10 tillfällen köra totalt 100 mil privat utan att behöva betala för det skattemässigt. Lars[/quote] Det här har inte med ämnet att göra alls, då TS kör med egen, privatägd bil. Var vänlig läs frågeställningen innan du svara, Lars. [quote="Textira" post=43009]Det här bokföraren behöver inte ens räkna ut något, jag räknade upp det totala antalet mil på eget hand från körjournalen, men han vill att jag ska skriva alla resor på nytt på separata blad som han kommer att lägga in i firmans pärm med dokument, eller borde jag ha det som en separat körjournal redan från början. Jag tycker att det är ett slöseri med min tid och även hemsk obekvämt att ha två körjournalen i bilen och även följa bilens milmätare.[/quote] Kör med en körjournal. Däremot kan det vara idé att ta en kopia av den och lägga med i bokföringen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.