Avdrag! Vilka är ok och hur långt bak i tiden?

23
Jag har enskild firma och har haft sen 09. Hade tänkt göra avdrag för den dator jag använt hela tiden jag haft företag, köptes 08-09.
Kameran jag brukar använda att fotografera mina jobb med. Möbler som jag har använt i mitt kontor. Verktyg som jag har varit mina egna som jag tänkte köpa in till företaget.

Jag har för mig att man får göra avdrag tre år bak i tiden? Men det kan vara ett år.
Och törs jag dra hela kostnaden på min dator? Det är ju tre år sedan jag köpte den( eller fyra men detta gäller ju 2011 års bokföring). Jag tänkte dra hela kostnaden då jag faktiskt använt den från 2009 då jag startade företaget.
Sedan har jag också dragit av laserskrivaren.

Och kamera känns ju också som att det borde vara okej då jag med den fotograferat mina jobb och lagt ut på hemsidan och använt som reklam.
Och när jag nu haft företaget i tre år borde det väl vara ok att göra avdrag för dom mböler jag använder i kontoret? har köpt dom begagnade så det blir ingen moms.

Sen hade jag en mängd verktyg som jag använt i firman som var mina egna innan. Dom tror jag att jag kan köpa in av mig själv och göra avdrag för. Men jag har inte kvar kvitton för dom så jag antar att jag inte kan dra moms för dom?

Tacksam för lite hjälp🙂
23
Har kollat nu på skatteverket. Möbler ska inte vara något problem. Om inköp före startat företag står följande. "Utgifter innan verksamheten har kommit igång Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att det gäller inköp under startåret och året före, dvs. om verksamheten kom i gång i slutet av 2010 får du dra av de utgifter du haft under 2009 och 2010 det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, dvs. den behövs för din verksamhet du inte dragit av utgiften tidigare t.ex. i en annan verksamhet det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, t.ex. förbrukningsartiklar och inventarier av mindre värde det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde." Detta tolkar jag som att det är ok att dra av dator. Vad gäller kameran vet jag fortfarande inte.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.