Hur bokför man inköp av larmutrustning?

7
Hej,hur bokför jag köpet av larm utrustningen som har kostat mellan 20000-22000 inkl. moms(har inte fakturan framför mig just nu)?
Har också en separat faktura för larm installationen,vilka konton lägger jag den på?

Tacksam om någon kan hjälpa.
21
Bokförs på konto 1220 (inventarie), det kan också bokföras på konto 5410 (förbrukningsinventarie) om värdet på larm+installationen understiger gränsvärdet för inventarier av mindre värde. Gränsen för inventarier av mindre värde är ett halvt prisbasbelopp.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
7
Tackar för svaret. Skulle du kunna förklara " ett halvt prisbasbelopp" med ett exempel?
7
Tackar för svaret. Skulle du kunna förklara " ett halvt prisbasbelopp" med ett exempel?
21
2011 fick man göra direktavdrag för inventarier av mindre värde om värdet understeg 21.400 kronor. 2012 är motsvarande gräns 22.000 kronor.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.