Årsskifte - fordringar och skulder

15
Hej,

ursäkta en förvirrad nybörjare - hoppas på lite hjälp. Driver enskild firma och bokför enl faktureringsmetoden. Omsätter långt under 3 miljoner så det bör vara förenklat bokslut om det spelar någon roll. Trodde jag hade koll men nu blev jag lite förvirrad när jag läste Skatteverkets "Bokföring, bokslut och deklaration".

Jag kommer om ett par dagar att få ett faktureringsunderlag och då fakturera för jobb jag gjort i december. Borde inte detta med på 2011 års resultat? I "Bokföring, bokslut och deklaration" står det:

"Har du vid årets slut skickat en faktura (eller borde ha
skickat en faktura) som är obetald vid årsskiftet har du
en kundfordran. Hur storleken på kundfordringarna
förändrats under året kommer att påverka hur stora
dina intäkter blir i resultaträkningen.
Skickar du fakturor efter årsskiftet ska du inte ta med
dem oavsett om leverans har skett eller inte."

Som jag uppfattar den texten så ska jag alltså inte göra något för att fakturan ska påverka 2011 års resultat, är det rätt uppfattat? Jag fakturerar normalt föregående månad några dagar in på nästa månad när jag fått underlag från kunden som jag stämt av mot mina noteringar, så jag "borde" ju inte ha skickat en faktura enl texten ovan...

Jag kommer också att få hyresfaktura avseende december, den kommer förmodligen om ett par veckor. Jag vet ju hur stor den blir - men analogt med ovanstående så borde väl inte den heller påverka 2011 - vilket känns helt emot sunt förnuft...

Japp, helförvirrad, om någon har lust att hjälpa mig att reda ut detta så att mitt första år blir rätt så är jag ytterst tacksam...
15
Ett dygn senare så har jag kanske kommit på själv hur jag skulle kunna göra. Min tanke är såhär: (vi säger att fakturan är 1000 kr inkl 25% moms och hyran 500 kr momsfri). För fakturan: 31/12-11 Bokslutsorder D 1790 1000 kr K 3010 800 kr K 2610 200 kr 5/1-12, när jag skickar fakturan D 1510 1000 kr K 1790 1000 kr För hyran (momsfri): 31/12-11 Bokslutsorder K 2990 500 kr D 5010 500 kr 20/1-12, när hyresfakturan kommer D 2990 500 kr K 2890 500 kr Verkar detta rätt/vettigt? Tacksam om någon har lust att titta. Följdfråga - hur gör jag rent praktiskt en bokföringsorder i mitt bokföringsprogram (använder Edison), gör jag bara en bokföringsorder och väljer 31/12-11 som datum? Eller ska det vara något annat datum av någon anledning?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.