Utforma egen kontoplan (efter BAS) ??

36
Hej! 🙂

Jag har inte varit företagare sÄ lÀnge och försöker hela tiden lÀra mig.. Fick nyligen reda pÄ att man kan "justera" BAS-kontoplanen sÄ att den passar det egna företaget bÀttre och att man pÄ sÄ vis hÄllet bÀttre koll pÄ allting.

Menar dÄ INTE att man bara vÀljer ut de konto man vill anvÀnda sig utav, utan t.ex. under 6210 (telekommunikation) kan lÀgga till "underkonton" som man sjÀlv döper. T.ex. om man har flera anstÀllda i företaget och alla har vars en mobiltelefon, sÄ kan anstÀlld nr 1's mobil heta 6211 och anstÀlld nr 2's 6212.

StÀmmer detta? :unsure:
Har nÀmligen aldrig hört detta förr.. Och sen förvirrar det mig med att om man har t.ex. 12st anstÀllda. Hur gör man dÄ? För till sist sÄ kommer det vÀl snubbla in pÄ ett annat konto?

Om man har flera kassor (1910) , som man döper till 1911, 1912, sÄ nÀr det kommer till 1920 övergÄr det ju till ett annat konto.. :unsure:

Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig reda ut detta!
Blir vĂ€ldigt tacksam för svar 🙂
1077
139
Ja, du fÄr utforma en egen kontoplan ganska sÄ fritt. Det viktiga Àr att du hÄller dig till rÀt huvudkonton, t.ex. intÀkter pÄ 3xxx-konton och varor pÄ 4xxx-konton.

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.