Traktamente, milersättning enskild firma

5
Hej!

Sitter och försöker få någon ordning på bokföringen av traktamente (inrikes och utrikes) samt milersättning (betald av kund samt "obetald"). Det är ett gäng frågor, jag vore enormt tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig in på rätt spår här.

Nu har jag gjort så att jag fyllt i en mall för reseräkning som jag hittade på internet. I den har jag fyllt i syfte, var jag varit, hur länge och vilka schablonbelopp som gäller (210kr för Sverige, 601 för Finland, 503 för kroatien etc). I denna reseräkning är även milersättningen ifylld (Boden - Sundsvall tor, 120 mil * 18,50kr).

Fråga 1: Duger reseräkningen nämnd ovan som verifikat för bokföringen? Vad bör bifogas? Bevis på att jag varit där jag säger att jag varit (flygbiljetter etc?)

Fråga 2: Hur ska jag då bokföra det? Som jag gjort nu ser det ut såhär:
2010 Eget kapital 688 (kredit)
5800 Resekostnader 688 (debet)

Stämmer det?

Fråga 3: Om jag har "ren" milersättning att bokföra (dvs enbart milersättning, inget traktamente), vad ska jag då ha som verifikat? Hittade någon mall där man fyller i "Periodens början och slut" samt mätarställning etc. Fyller jag bara i den, för låt säga oktober månad, och bokför den? Kan jag ha hela året som en period? Hur bokförs det, samma som ovan eller på annat sätt (5800 mot 2010)?

Dessutom, om en uppdragsgivare betalat 35kr/mil i milersättning till mig för en resa på tio mil, hur ska det då bokföras? Stämmer följande?
5800 Resekostnader 185 (debet)
2010 Eget kapital 185 (kredit)
3010 Försäljning 165 (kredit)
1920 Bankkonto 165 (debet)
Moms? Räknas den här på hela beloppet eller bara på "överskjutande", dvs på 350kr eller 165kr?

Fråga 4: I kontot 2010 Eget kapital har jag just nu ca 50 000 kr. Det är alltså pengar firman är skyldig mig, dvs pengar jag kan ta ut utan att skatta. Är det rätt uppfattat? Kan jag alltså göra ett eget uttag på 10 000 kr idag för att sedan bokföra det som:
1920 Bankkonto 10000 (Kredit)
2010 Eget kapital 10000 (Debet)

Fråga 5: Säg att jag kört 10 mil för att göra ett reportage som jag sedan säljer. Kan jag plocka ut 10*18,50 från firman då, utan problem? Bokföringen bör väl se ut såhär:
5800 Resekostnader 185 (Debet)
2013 Övriga egna uttag 185 (Kredit)
1324
4
Jag kommer nog att svara lite utanför dina olika frågor utan tar det mer generelt. Jag skulle nog försöka dela upp traktamentet resp milersättning på olika konton. Traktamentet på 5800 men milersättningen på ex 5618. Anledningen är helt enkelt att det finns ett fält på NE blanketten (deklarationen) där man skall speca hur mycket milers man tagit ut under året och då är det ju skönt att få summan direkt ur bokföringen. Sedan detta med inkomster för milersättning och andra inkomster. Försök att se milersättningen som 2 olika saker. 1. Kunden betalar dig för ditt jobb och för dina mil. Och denna inkomst bokför du som samma sak. Det kunden betalt är en inkomst rakt av. Sedan om han betalt timmar, lim, milers, pennor Allt skall bokföras som just inkomst. 2. Sedan har du ett avdrag för din resa på 18,5. Och detta bokför du på just 5618 och det kvittar ju om kunden betalt eller om du var på ett säljmöte som blev order eller inte. Dom 18,5 drar av för sig och inte ihop med inkomsten. hans
5
Hej och tack för ditt svar! Det klarnar sakta men säkert... Dock undrar jag fortfarande över vad jag ska ha som verifikat för milersättning respektive traktamente. Duger en reseräkning samt bifogade kvitton som visar att jag verkligen var där? Sen fråga 4 är något jag fortfarande undrar över, klistrar in den igen. "I kontot 2010 Eget kapital har jag just nu ca 50 000 kr. Det är alltså pengar firman är skyldig mig, dvs pengar jag kan ta ut utan att skatta. Är det rätt uppfattat? Kan jag alltså göra ett eget uttag på 10 000 kr idag för att sedan bokföra det som: 1920 Bankkonto 10000 (Kredit) 2010 Eget kapital 10000 (Debet)" Tack igen för svar!
1324
4
Det finns ju som du skrev färdiga mallar för reseräkning som du använder. Och där fyller man ju normalt i var man varit och vem man träffat så detta duger bra. Om skm vill kolla så får dom ju ringa kunden/leverantören man besökt. Sak samma med körjournal. Här hittar du också mallar på nätet. I princip skall varje rad innehålla datum. Vad man besökt och vem man besökt med namn på personen. Och sedan antal km man kört. Sedan företagetes kapital som ligger på företagets bankkonto är ju dina pengar. Så du kan ju ta ut dom när du vill. Och finns det inte pengar för utgifter framöver så är ju företagets skulder= dina skulder. Hans
5
Tack igen! Jag är med på att firmans pengar = mina, men 50% av vinsten är ju Skatteverkets. Det jag menar är att om jag har lagt in 50 000 av mina egna, redan skattade, pengar så borde ju dessa gå att ta ut direkt utan att betala skatt. Eller? På kontot eget kapital hamnar ju även den skattefria milersättningen, som ska kunna tas ut direkt. Eller har jag missförstått något?
1324
4
I princip är det ju så att du kan ta ut det du satt in. Men jag vill hellre se det som att man inte betalar skatt på vad man tar ut/sätter. Utan man betalar skatt på företagets vinster. Ett exempel. . Du startar ett företag. Sätter in 50000:- kontant. För dessa 50000:- köper du sedan en maskin (inventarie) så du har 0:- på kontot. Sedan gör du ett jobb och fakturerar kunden 50000:- som han sätter in på kontot, Kan du då ta ut och konsumera dessa 50000:- Nej. För företaget har ju haft en inkomst på 50000:- och en kostnad (skattemässig) på 10000:- (avskrivning år ett). Så företaget har altså gjort en vinst på 40 000:- som det skall betala skatt på. Sak samma om du använder pengarna för att bygga upp ett lager. Lagret skall ju dras av när man säljer varorna, Så om du köper varor för 50000:- och sedan säljer halva lagret för 50000:- Ja då har företaget gjort en vinst på 25 000:- som skall skattas. Så summa summarum. Skatteberäkningen är ju inte så lätt för en enskild firma. Om man nu inte som jag bara säljer timmar. Och aldrig köper dyrare saker än en pc för 5000:-. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.