bokföring tjänstebil nettolöneavdrag, ingen lön

9
Hej, har skaffat tjänstebil i mitt ab, men tar inte ut någon lön.
Kan jag bokföra så här om jag absolut vill använda nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet.
Förmånsvärdet är 3000kr

1930 Checkräkningskonto DEBET: 1500
7011 Löner DEBET: 3000
7511 Sociala avg. DEBET: 942
2731 Avräkn. Soc. avg KREDIT: 942
7388 Ersättning förmån KREDIT: 3000
2710 Personalskatt KREDIT: 1500

Dvs att jag måste sätta in 1500kr varje månad! Eller finns det något annat sätt? Jag vill som sagt absolut använda nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet.
9
För att kunna använda nettolöneavdrag behöver du ha en bruttolön som är lika med förmånsvärdet + skatten. Det är även bruttolönen du beräknar arbetsgivaravgifter på.
9
Hej Annica, tack för svaret! Gäller det du skriver årsvis eller även månadsvis? Jag behöver nämligen skjuta upp löneuttag så länge som möjligt. Om det gäller årsvis borde det vara rimligt att bokföra som jag förslog, så länge jag har tillräckligt stort löneuttag i slutet av året? mvh
9
Hej! Det gäller månadsvis. Du måste betala och redovisa arbetsgivaravgifter och avdragen skatt varje månad till Skatteverket! Bokar du upp lön/förmån i januari, ska det redovisas/betalas senast den 12 februari osv. Jag antar att du är företagsledare och lönen ska då bokas mot 7220. Bilförmån bokas mot bilförmån och ett motkonto, t ex 7385 och 7399. De kostnader du har för bilen i företaget antar jag att du bokar i konto 56.. Ersättningen för förmånen mot 7388. Annica
9
Hej Annica, tack för dina snabba och uttömmande svar! Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara, hjälpte mig verkligen. mvh Micke

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.