Bokföring återbetalning egenavgifter?

4
En antagligen mycket enkel fråga men - hur bokför man återbetalning av egenavgifter och skatt? Jag hade betalat in för mycket förra året och fick tillbaka det nu i år. :unsure:
1073
139
När det gäller återbetalning från skatteverket så är det du som privatperson som erhåller en totalsumma, pengarna är alltså inte öronmärkta på något sätt. Därför ska du inte bokföra återbetalningen alls om den hamnat på ditt privata konto eller om du erhållit en utbetalningsavi. Om återbetalningen hamnat på firmakontot bokför du det som Debet firmakonto Kredit egen insättning.
4
Tack för snabbt svar! Jag har fått tillbaka det till firmakontot från skattekontot. När jag betalar in egenavgift och skatt för mig själv bokför jag det på 2014 för att ha koll på det, men det blir ju knepigt att bokföra det där... Just detta med egenavgifter och skatt tycker jag av någon anledning är svårt! Saknar nog någon gen för det :) Vänliga hälsningar Lilly
1073
139
2012 är det konto du bör använda för inbetalning av preliminär f-skatt. Betalningen i sig är väl inte krånglig, du betalar in ett belopp varje månad och i slutändan får du betala in eller får tillbaka om du inte betalat exakt rätt. Det som är grejen är ju att ha koll på hur du ligger till skattemässigt så du vet hur du kan spendera de pengar som ligger i firman.
4
Nej, inbetalningen är inte krånglig alls, det är mer i förståelsen, att det ligger delvis utanför systemet. T.ex. just detta att man bokför på 2012 (tack!) när man betalar in skatt men på egen instättning när man får tillbaka. Tack igen, Lilly
1324
4
Det är inte så ologiskt som det låter. Det är ju många som inte använder konton som 2012,2013 och 2018 utan bara använder 2010 som är huvudkontot för eget kapital. Att man sedan delar upp eget kapital på dessa 3 konton är att man vill ha bättre ordning på flödena. Så kontentan är att 2012 (egna skatter) och 2013 (eget uttag) egentligen är samma sak för balansräkningen. Därför brukar jag se konto 2012 som "eget uttag för att betala f-skatt" och då blir det mer logiskt. Hans
4
Låter nu helt logiskt. Kanske skapar jag ett eget konto 20xx för återbetalning av skatt - då blir det helt tydligt och transparent. Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.