Ta ut "lön" i Handelsbolag

4
Äntligen börjar det bli ett överskott i vårt lilla handelsbolag, hur gör man för att ta ut t.ex 10.000 i kontanter. Ska det bokföras som under eget kapital? Skatten betalas det som vanligt efter deklaration? /Ingrid
1073
139
Det ska bokföras som eget uttag (2013 alternativt annat konto ifall ni vill skilja mellan delägarnas uttag).[br][br]Skatten påverkas inte av uttagen.
2066
2
Ja, det är inga problem att ta ut det. Skatten räknas på din privatekonomi där din del av bolagets vinst ingår.[br][br]stifor: Visst, skatten påverkas inte men uttaget är heller inte en kostnad vilket betyder att du i praktiken får betala skatt för motsvarande summa...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Kapar denna tråd liten med en fråga gällande uttag ut Handelsbolag.[br]Om ni räknar på att ha en månadslön på t.ex. 20.000 SEK i månaden, hur mycket tar ni då ut från företaget som eget uttag? Tar ni ut mer och lägger undan pengar för kommande skatt och isåfall ungefär hur många procent av lönen tar ni ut mer? [br][br]// Erik
4
Vad jag förstår så måste man själv lägga undan pengar till skatt som betalas i Mars/april varje år ,  när jag talat med skatteverket ska vi inte betala in varje månad som annars är vanligt förutom om man har anställda.[br]Men..... något jag undrar arbetsgivaravgiften. Viktigt att allt blir rätt  någon som vet?
1073
139
Handelsbolaget ska mycket riktigt inte betala in någon skatt som rör ägarnas vinst, utan det är ägarna själva som är skatteskyldiga för vinsten (för att återknyta till ursprungsfrågan är det alltså vinsten i handelsbolaget som påverkar ägarens skatt, själva uttaget av vinsten i "lön" påverkar ingenting så länge man inte avsätter till periodiserings- och expansionsfonder).[br][br]Arbetsgivaravgiften som rör eventuella anställda (inte ägare) ska betalas löpande av handelsbolaget.[br][br]Hur mycket skatt (inklusive egenavgifter) ägaren blir skyldig går inte att säga utan vidare, den beror på en massa saker: bostadsort, övriga inkomster, ålder, karensdagar mm.[br][br]Det gäller alltså att själv ha koll på sin skatt, att till skatteverket löpande skickar in aktuella preliminära självdeklarationer kan vara ett sätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.