Klurig bokföring för en ung nybörjare!

6
Hej!

Jag har en fråga som får mig att ligga sömnlös på nätterna när det kommer till bokföring och redovisning.

Först och främst vill jag berätta att jag har två stycken företag, en enskildfirma och ett AB.

Det är faktiskt mer än en fråga så jag tar dom i tur och ordning.

1. Förra året fördes av misstag in 23 000 på min enskilda firmas PG, Dum som jag var använda jag och skattade jag på pengarna.

För ett tag sedan hörde företaget av sig som av misstag satt in pengarna på mitt konto, Jag förklarade vad som hänt och vi kom fram till att jag skulle betala tillbaka hela summan.

Problemet är nu att min enskilda firma är nerlagd och finns inte längre, därför har den inget skuldkonto eller liknande. Men jag är villig att betala tillbaka pengarna via AB istället, men hur bokför jag det isof?

2. Många av mitt ABs fakturor står på min tidigare enskilda firma, eftersom leverantörerna inte vart villiga att skriva över abonnemang bredband osv. Men jag har betalt dem via mitt AB bokfört dem på mitt AB. Är det ok tror ni?

3. När min enskildafirma gick väldigt dåligt så var mitt AB tvungen att gå in och betala en liten del av preliminärskatten, hur redovisar jag detta ?


Tack för alla svar på förhand!  :winner

632
3
Lite grunder:[br]Aktiebolaget är en egen juridisk person.[br]Den enskilda firman är samma sak som dig själv.[br][br]1. Du skattade på pengarna? Hur bokförde du det då? Som en intäkt? [br]I så fall, bokförde du pengarna som en intäkt utan att ha gjort någon faktura på beloppet? Har aktiebolaget köpt den enskilda firmans verksamhet? Eller finns det ens något samband mellan dessa, förutom att det är du som drivit dem?[br][br]2. Har bolaget tagit över enskilda firmans verksamhet? Har AB samma namn som EF? Ungefär? Är abonnemang mm registrerade som privatabonnemang eller företagsabonnemang? Finns lite att fundera över.[br][br]3. Om bolaget har en fordran på din enskilda firma har den med andra ord en fordran på dig, som är aktieägare. Detta kan rubriceras som förbjudet lån, och om det handlar om betydande summor kan detta ge fängelse.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.