Överföring mellan bankkonton

38
Hej

Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?
37
Ja
38
TAck Tack
68
[quote="rockport"]Hej [br]Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?[/quote] [br] [br]Konto i banken är en sak. [br]Konto i Din bokföring är en annan sak. [br] [br]Om det är så att Du har ett bokföringskonto för varje konto Du har i banken, ja då måste Du bokföra överföringen. [br] [br]Du kan ju å andra sidan ha ett bokföringskonto för flera konton i banken. Då behöver du inte bokföra förändringen. Det vore ju som att på kassakontot bokföra att Du växlar en hudring mot två femtilappar.
38
Tack Sten.
589
1
Jag rekommenderar att ha olika konton i bokföringen för varje bankkonto. Det blir så mycket lättare att stämma av kontona då.
37
Det känns helt fel att klumpa ihop alla konton i banken till ett bokföringsmässigt. [br]Krånglar nog till mer än vad det gör nytta.
68
[quote="Vargen"]Det känns helt fel att klumpa ihop alla konton i banken till ett bokföringsmässigt. [br]Krånglar nog till mer än vad det gör nytta.[/quote] [br] [br]Ingen tvekan om detta. Ändå är det nog så att många har bara ett bankkonto i bokföringen trots att man har flera konto i banken. [br] [br]Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt inägg, jag vet ju trots allt inte hur frågeställaren har det upplagt. Därför gav jag svar som täcker båda alternativen: [br] [br][quote="Jag"]Om det är så att Du har ett bokföringskonto för varje konto ... [br]Du kan ju å andra sidan ha ett bokföringskonto för flera konton....[/quote] [br] [br]Jag har inte föreslagit att man ska ha "blandade" konton, bara gett lösningen för de båda alternativen. [br] [br]Visst är det en fördel att ha ett bokföringskonto för varje bankkonto. Är vi överens?
488
[quote="Sten_UNICELL"] Ändå är det nog så att många har bara ett bankkonto i bokföringen trots att man har flera konto i banken. [br][/quote] [br] [br]Allvar?? Jag har sett flera dussin småföretags bokföringar genom åren men den varianten har jag faktiskt aldrig sett. I mina öron låter det extremt opraktiskt.
589
1
Jag har sett det en gång. Och då gällde det ett företag som har fusionerat med sitt dotterbolag och båda bolagens konton är kvar.
720
3
Många varianter på bokföringskonton har man ju sett genom åren men aldrig någon som har lagt samman alla bankkonton till ett bokföringskonto.
68
Detta är en gammal tråd där jag råkade nämna möjligheten att ett bankkonto i bokföringen trots att man kanske har flera konton på banken. [br] [br][quote="Karin i Västergötland"] [br]Allvar?? Jag har sett flera dussin småföretags bokföringar genom åren men den varianten har jag faktiskt aldrig sett. I mina öron låter det extremt opraktiskt.[/quote] [br] [br][quote="Redkon"]Många varianter på bokföringskonton har man ju sett genom åren men aldrig någon som har lagt samman alla bankkonton till ett bokföringskonto.[/quote] [br] [br]Nu får både Karin och Redkon något att tänka på. Det nyaste som BAS-kontoguppen http://www.bas.se/ har kommit fram till är en minikontoplan där man gått ännu ett steg längre. Där har man slagit ihop alla bankkonton OCH kassakontot till ett konto: http://www.bas.se/kod/documents/K1_Minitabell_1_1.pdf
589
1
Det kan ju vara så att varken Karin eller Redkon har så värst många K1-bolag som kunder, i så fall slår ju inte det här igenom mycket. [br] [br]Jag tycker att den här minimikontoplanen bara gör saker krångligare, när man ska stämma av konton. Sånt har småföretagare tillräckligt svårt för ändå.
68
[quote="Jorgen"]Det kan ju vara så att varken Karin eller Redkon har så värst många K1-bolag som kunder, i så fall slår ju inte det här igenom mycket. [br] [br]Jag tycker att den här minimikontoplanen bara gör saker krångligare, när man ska stämma av konton. Sånt har småföretagare tillräckligt svårt för ändå.[/quote] [br] [br]Jag håller helt med om detta. Tittar man på den maximalt minimerade kontoplanen, då förstår man att bokföring för den som använder den bara "är ett nödvändigt ont" - inte alls det ekonomistyrningshjälpmedel som bokföringen egentligen ska vara.
488
Sen det här skrevs har jag faktiskt stött på en enskild firma med alla kassakonton i en gemensam spalt, bokförd i handskriven liggare. Företagaren är i 80-års-åldern, och hade bokfört på det viset sen 1950-talet. [br] [br]Jag ser inte metoden som något ideal att rekommendera till andra, eftersom det blir mycket bökigare att stämma av. Bokför man i dator är det ju så himla lätt att ha ett huvudbokskonto till varje bankkonto / pgkonto, och avstämningarna blir så otroligt mycket enklare. Däremot i den här gamle mannens kassabok fanns det inte tillräkligt många spalter.
68
[quote="Karin i Västergötland"]Sen det här skrevs har jag faktiskt stött på en enskild firma med alla kassakonton i en gemensam spalt, bokförd i handskriven liggare. Företagaren är i 80-års-åldern, och hade bokfört på det viset sen 1950-talet. .....[/quote] [br] [br]Behåll ögonen öppna Karin, så får Du nog se fler som har det så. :) [br] [br]- och viss verkar det lite snett - ett konto mer eller mindre kostar ju så lite.
68
[quote="Redkon"]Många varianter på bokföringskonton har man ju sett genom åren men aldrig någon som har lagt samman alla bankkonton till ett bokföringskonto.[/quote] [br] [br][quote="Karin i Västergötland"]Sen det här skrevs har jag faktiskt stött på en enskild firma med alla kassakonton i en gemensam spalt, bokförd i handskriven liggare. Företagaren är i 80-års-åldern, och hade bokfört på det viset sen 1950-talet. .....[/quote] [br] [br][quote="Jorgen"]Jag har sett det en gång. Och då gällde det ett företag som har fusionerat med sitt dotterbolag och båda bolagens konton är kvar.[/quote] [br] [br][quote="Vargen"]Det känns helt fel att klumpa ihop alla konton i banken till ett bokföringsmässigt. [br]Krånglar nog till mer än vad det gör nytta.[/quote] [br] [br][b]Alla är eniga! Tråden är helt entydig.[/b] [br] [br]Är det då ingen som reagerat på att det numera säljs bokföringsprogram som bara tillåter [b]ett enda bankkonto[/b] som dessutom bara tillåter ANTINGEN bankgiro ELLER plusgiro. Inget konto för checkräkning man kan bara välja mellan Kassa Giro eller Bank - där klumpas allting ihop! [br]Helt otroligt - Sveriges största leverantör av bokföringsprogram har släppt ett sådant program - Visma Enskild Firma - helt otroligt! [br] [br]Det är väl onödigt att i sammanhanget nämna att i vårt motsvarande program kan man själ skapa och ha valfritt antal "Betalkonton" - kanske tack vare synpunkterna i denna tråd.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.