Överföring mellan bankkonton
Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?
Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
rockport skrev:Hej
Behöver jag bokföra att jag överför pengar mellan firmans bankkonton?
Vargen skrev:Det känns helt fel att klumpa ihop alla konton i banken till ett bokföringsmässigt.
Krånglar nog till mer än vad det gör nytta.
Jag skrev:Om det är så att Du har ett bokföringskonto för varje konto ...
Du kan ju å andra sidan ha ett bokföringskonto för flera konton....
Sten_UNICELL skrev:Ändå är det nog så att många har bara ett bankkonto i bokföringen trots att man har flera konto i banken.
Karin i Västergötland skrev:
Allvar?? Jag har sett flera dussin småföretags bokföringar genom åren men den varianten har jag faktiskt aldrig sett. I mina öron låter det extremt opraktiskt.
Redkon skrev:Många varianter på bokföringskonton har man ju sett genom åren men aldrig någon som har lagt samman alla bankkonton till ett bokföringskonto.
Jorgen skrev:Det kan ju vara så att varken Karin eller Redkon har så värst många K1-bolag som kunder, i så fall slår ju inte det här igenom mycket.
Jag tycker att den här minimikontoplanen bara gör saker krångligare, när man ska stämma av konton. Sånt har småföretagare tillräckligt svårt för ändå.
Karin i Västergötland skrev:Sen det här skrevs har jag faktiskt stött på en enskild firma med alla kassakonton i en gemensam spalt, bokförd i handskriven liggare. Företagaren är i 80-års-åldern, och hade bokfört på det viset sen 1950-talet. .....
Redkon skrev:Många varianter på bokföringskonton har man ju sett genom åren men aldrig någon som har lagt samman alla bankkonton till ett bokföringskonto.
Karin i Västergötland skrev:Sen det här skrevs har jag faktiskt stött på en enskild firma med alla kassakonton i en gemensam spalt, bokförd i handskriven liggare. Företagaren är i 80-års-åldern, och hade bokfört på det viset sen 1950-talet. .....
Jorgen skrev:Jag har sett det en gång. Och då gällde det ett företag som har fusionerat med sitt dotterbolag och båda bolagens konton är kvar.
Vargen skrev:Det känns helt fel att klumpa ihop alla konton i banken till ett bokföringsmässigt.
Krånglar nog till mer än vad det gör nytta.