Obetalda fakturor och bokföring

5
Hej,

Jag har obetalda fakturor i mitt bokföringsprogram. Men kunden kommer inte att betala dem och jag tänker inte gå vidare till Kronofogden med det.

Som det verkar nu i bokföringen så påverkar dessa obetalda fakturor (fordringar) min vinst genom att de ökar den.

Men hur ska jag göra för att de inte ska öka vinsten när jag vet att kunden ändå inte kommer att betala dem. Kommer de att rulla vidare som en vinst vid årsbokslutet?

Vad brukar ni göra med obetalda fakturor? Ska jag ta bort dem eller stryka dem på något smidigt sätt? I så fall hur? Bokföringsprogrammet jag använder är Visma SPCS Enskild Firma. Men det spelar väl ingen roll vilket program man har.

Mvh
/Arian
5
Ingen som vet vilken praksis man använder?
2066
2
Jag lämnar dem för indrivning via ombud. Om det inte är värt det handlar det oftast om en kundförlust, dvs kunden har gått i konkurs eller liknande... Om det är hur du hanterar det i ditt bokföringsprogram du undrar får du berätta vilket program det är eller ringa deras support.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Vad betyder kundförlust? Ska jag bokföra det på något sätt? [br][br]/Arian
2066
2
Skriv "kundförlust" i sökrutan ovan så får du flera förslag på hur du kan bokföra det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.