Hur bokför jag expantionsfonsskatten/egen avgifter när slutskattsedeln kommer

4
Hej!

Jag undrar hur jag skall bokföra expansionsfondsskatten samt egenavgifterna, när slutskattsedeln kommer? Skall de bokas mot årets skatt resp. egk??
1324
4
Eftersom det är du själv som betalar skatt och inte företaget så är det lämpligt att bokföra mot eget uttag. [br][br]Hans
4
Har fått hör att man inte skall boka något vad gäller skatten??[br][br]Men den ska alltå bokas mot eget kapital och motkonto årets skatt??
4
Det jag inte blir riktigt klok på är ju att när slutskattsedeln kommer, så är den ju på mig privat, så lång är jag med, skatten som där specifiseras som expansionsfondsskatt resp. egenavgifter är ju en kostnad i näringsverksamheten eller?[br]Skall inte denna kostnad bokas upp på något sätt![br]jag har betalat den privat.. dvs, detta bokas på Egk. men motkonto??[br][br]Snälla är det ingen som kan detta??
1324
4
Som sagt. Det är eget uttag som skall belastas men bara om pengarna dras från företagets bankkonto. Och då blir ju motkonto just bankkontot 1930. [br][br]Om du betalar från ditt privata bankkonto eller från din partners bankkonto  ;D så bokför du ingenting. [br][br]En sak dock. Om du har årsmoms så skall momsen nollas mot denna betalning. [br][br]Hans
4
Toppen! Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.