Skatter, enskild firma

2
Tja,

Har funderat på att starta ett företag för att genomföra ett sportevenemang nu i sommar och är lite osäker med det här med skatter.

Har kommit fram till att enskild firma blir det smidigaste för mig. Låt oss säga att intäkterna blir t.ex 20 000 kr under en månad och för hela året och kostnaderna uppgår till t.ex 1 000 kr. Hur mycket dras av i skatt m.m.?

Har tittat på lite siffror på skatt m.m. men är osäker om jag får fram rätt summa. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
2066
22
En enskild firma betalar inget i skatt. Det är du som privatperson/ägare som blir beskattad för firmans vinst. Hur mycket skatt beror på hur mycket vinst det blir och på dina inkomster i övrigt (anställning t ex).[br]Räkna alltid utan moms (är dina siffror med moms får du ändra dem själv): 20000 - 1000 = 19000, om vi utgår från att du har medelinkomster i övrigt kan du överslagsmässigt räkna med att 50% går till diverse skatter. För en mer exakt beräkning beräkning behövs många fler parametrar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Just ja självklart är det jag som privatperson som blir beskattad. Tack för svaret.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.