konto 2010 vid bokslut

2
Hej!
En liten fundering i deklarationstider...
Jag har förstått att saldona på konto 2013-eget uttag och 2019-egen insättning skall omföras till konto 2010-eget kapital, antingen på årets sista ver, eller nästkommande års första ver. Men sen då? Skall ub på 2010 (om man gör omföringen per 31/12) föras över som ib nästkommande år? Jag får en känsla av att detta ger ett missvisande resultat för nästa år? Om man till exempel ena året har mer intäkter än kostnader, och tar ut överskottet som egna uttag...och sedan nästkommande år nästan bara har kostnader, och får skjuta till privata pengar. Om man då har första årets egna uttag på eget kapital under år nr 2 kommer detta att göra att det ser ut som om jag har ett bättre resultat än jag egentligen har för år nr 2...Är jag fel ute? Hjälp!!
1324
4
Du är ju ute lite fel. Ja. [br][br]Du måste se företagets bokföring i 2 delar. [br]Del ett = resultaträkningen. Det är allt som bokförs på  konto 3xxx-9xxx, Och detta ger resultatet. Vad du då bokför på 2013/2018 resp 2010 påverkar inte resultatet det minsta och påverkar inte heller skatten. [br][br]När du sedan gör dit bokslut och allt är färdigt gör man 2 saker. [br]1. Man bokför årets vinst 2019 K och 8999 D och på detta sätt skulle sedan en ny  resultatrapport visa 0:- då debit och kredit på konton 3xxx-9xxx nu balanserar. [br]Steg 2. nollar man sedan 2012-2019  och diffen bokförs på 2010. [br]Vad innebär detta då i praktiken. Jo eftersom årets vinst tagits med i detta nollande så kommer saldot på 2010 att vara företagets skuld till företagaren (eller tvärtom) vid årsskiftet. [br]Och det är här balansrapporten kommer in. En balansrapport är företagets ekonomiska balans och är en sammanställning företagets ekonomi (alla konton på 1xxx och 2xxx). Hela balansen för man sedan till nästa år. [br]Det enklaste exemplet är om man exempelvis har 2010 har saldo 8500:- den 1 januari. Och även 1930 har saldo 8500:- [br]dvs bankkontot innehåller 8500:- och det är en skuld till ägaren. [br]Sedan händer det ju att andra konton som 2650 (momsskuld på sista kvartalets momsrapport) skall vara med på balansräkningen. Men fortfarande skall alla konton 1xxx-2xxx balansera. [br][br]Ja det var en lite snabb kurs i företagsekonomi. Hoppas det inte blev för rörigt.  [br][br]Hans
1324
4
[quote author=Anna H link=topic=6961.msg32539#msg32539 date=1271769412][br][br]Jag har förstått att saldona på konto 2013-eget uttag och 2019-egen insättning ................[br][/quote][br][br]Egen insättning är 2018.
2066
22
Enkelt och pedagogiskt förklarat, tyckte i alla fall jag.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tack för snabba svar...Nu klarnade det lite...även i en i övrigt förvirrad hjärna...[br]och jag menade 2018, fingrarna slant lite, sorry...[br]Tusen tack!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.