Glömt att bokföra affärshändelse (kontantmetoden)

62
Jag är delägare i ett handelsbolag. Vi bokför med hjälp av ett hemmasnickrat excelblad. Där för vi in alla våra försäljningar och utgifter m.m. Sen skriver vi också självklart ut dessa uppgifter och signerar dem så att allt blir i sin ordning då ett excel ark inte är att rekommendera som bokföringsprogram.



När vi skriver in en försäljning med datum, summa etc så får denna post ett löpnummer, mallen skapar sedan ett kvitto av detta med hjälp av ett makro. Detta kvitto som skrivs ut och sätts i pärm/skickas till kund är våran verifikation av affärshändelsen samt kvitto för kunden.



Nu till mitt problem, den 13:e juni fick vi en betalning på en försäljning via vårat bankgiro (pengarna landar på vårat företagsbankkonto). Jag glömde helt av att bokföra detta och nu har flertalet andra affärshändelser bokförts vilket gör att det verifikationsnummer denna affärshändelse borde ha fått är upptaget.



Att nämna är väl också att vi bokför enligt "kontantmetoden"



Hur löser jag detta ?
http://www.drakbutiken.se
720
I vanliga fall hade jag sagt "inga problem", du bokför bara nu men med rätt verifikationsdatum. Eftersom de aldra flesta bokföringsprogram skriver ut huvudboken i datumordning och inte i verifikationsnummerordning så blir ändå bokföringen presenterad i rätt kronologisk ordning. [br]Nu gäller det väl antagligen inte er men å andrasidan så lär inte er bokföring ändå uppfylla kraven enligt bokföringslagen. Även om ni skriver ut sidan från Excel och skriver under så lär det ju inte vara några större problem att gå tillbaka i excelarket, ändra ett värde, skriva ut igen ocg återigen signera. Även om ni inte gör så så finna möjligheten att ändra utan att det märks och då är det inte rätt. Dessutom måste bokföringen kunna läsas i systematisk ordning (konto för konto) har ni skapat möjligheterna för detta också?
62
Det är vad jag också tänkt, att skriva in rätt datum men att kvittot får fel nummer i den kronologiska ordningen och sen att huvudboken ändå sorterar in det rätt med tanke på vilket datum jag skrivit. [br] [br]Huvudboken skriver vi än så länge manuellt, där ställer vi upp det efter varje konto, och vad som hänt under vilka datum på det kontot. Vad varje händelse handlat om och självklart också verifikationsnumret, behövs det mer ? (detta gör vi i slutet av varje månad). [br] [br]Fråga: vid varje försäljning skriver vi som sagt ut kvitto och arkiverar det, inga konteringar skrivs ut, detta gör vi i huvudboken som skrivs ut i slutet av varje månad, räcker det ? [br] [br]Nu till din nästa kommentar, menar du att ett bokföringsprogram (vilket som helst) alltid väger tyngre än min signatur med datum på ett arkiverat papper ? [br] [br]Vem är det då som godkänner alla dessa program att de följer bokföringslagen ? [br] [br]Och slutligen om man ska hårddra det kan väl vilket utskrivet papper som helst från ett bokföringsprogram manipuleras ? Eller är det så att har man ett bokföringsprogram så har man ryggen fri ? [br] [br]Många frågor blev det men jag hoppas att du kan besvara dem. [br] [br]EDIT: Det finns ju de som för bok helt manuellt, hamnar inte de i samma situation som mig? i vårat läge är Excel bara att se som ett förenklande verktyg...
http://www.drakbutiken.se
488
Jag har aldrig "i verkliga livet" sett en bokföring gjord i excel så jag har ganska luddig uppfattning om hur ditt system fungerar. Spontant känns det inte som en bra idé att bokföra i excel; det känns som en metod där man får lägga en himla massa tid på att skapa funktioner som redan finns färdiga om man köper ett bokföringsprogram. Lite av att uppfinna hjulet igen. [br] [br]Men till din fråga om att bokföra helt manuellt i handskriven liggare. Det är fullt tillåtet. [br] [br]När bokföring sker i handskrivna liggare är principen att man inte får skriva med blyerts, för att det ska synas om man har ändrat något i efterhand. Man skiver in rad efter rad i en bok, och summerar längst ner på varje sida och för över summorna till toppen av nästa sida. [br] [br]Om jag förstår saken rätt består ditt system av lösblad som du skriver ut varje månad. Såna är givetvis lättare att ändra och byta ut än att skriva om en hel kassabok och byta ut.
62
Alltså, återigen så är excel i vårat fall endast ett förenklande verktyg. Självklart som du säger kan det vara så att man måste lägga ner tid på att skapa funktioner som redan finns i bokföringsprogram, huruvida detta tar tid eller ej är beroende på hur snabb man är på att programmera det. [br] [br]Så för en firma som våran där vi omsätter väldigt lite pengar och är två personer med olika säten är detta hemmasnickrade hjälp-verktyg perfekt. Framtiden får utvisa om vi ska satsa på att köpa ett redovisningsprogram. [br] [br]Att det är jobbigt att skriva om en hel bokföringsbok tycker jag låter som en dålig ursäkt för att föredra det alternativet som mer lagenligt än ett excelark. Nästan lite bakåtsträvande i dagens IT värld. [br] [br]Ja vårat system består utav 1 kvitto till kunden, 2 kvitton till oss själva varav ett kvitto innehåller konteringarna. Utgifter skriver vi ut på vanliga a4 ark som verifikationer med kontering. Slutligen för vi varje månad en huvudbok, detta sammanställer vi i slutet på månaden. [br] [br]Låter det som att vi följer bokföringslagen och god redovisningsed, eller är det något vi måste ändra på ?
http://www.drakbutiken.se
488
Dina kvitton och verifikationer låter helt normala, inga problem. Din excel-huvudbok... Tja, det är svårt att svara utan att ha sett den. Har du tur den dagen Skatteverket kommer och gör revision, och träffar en snäll skatterevisor, kanske man accepterar din bokföring. Men det är inte självklart. Jag vet inte om bokföring i Excel har blivit prövat i något mål i domstol ännu; jag har åtminstone inte hört talas om det. Så du har chansen att bli pilotfall hos ekobrottsmyndigheten.
62
Huvudboken skrivs självklart ut i slutet av varje månad på papper, arkiveras i pärm och signeras. Det tar väl helt och hållet bort excel problematiken ? [br] [br]Eller hur tycker du att vi ska föra huvudbok annars (förutom med ett bokföringsprogram som vi inte känner för att köpa in just nu) ?
http://www.drakbutiken.se
488
Dert är både billigt och tillåtet att bokföra i gammaldags handskriven liggare. Inte särskilt besvärligt heller (jag har gjort det själv). Ett sånt häfte med spalter för olika typer av affärshändelser kostar 50 - 100 kr i bok- och pappershandeln. Det finns olika liggare att välja på som är olika breda = innehåller olika många spalter. Längst till höger brukar man ha en diversespalt där man bokför udda saker som inte passar in i någon av de andra spalterna. Funkar utmärkt i en verksamhet som inte har så förfärligt många verifikationer.
720
[quote="grelle"]Huvudboken skrivs självklart ut i slutet av varje månad på papper, arkiveras i pärm och signeras. Det tar väl helt och hållet bort excel problematiken ? [br] [br]Eller hur tycker du att vi ska föra huvudbok annars (förutom med ett bokföringsprogram som vi inte känner för att köpa in just nu) ?[/quote] [br] [br]Det tar inte bort problematiken med Excel. Fortfarande kan ni ändra i Excel utan att ändrin gen syns, skriva ut ett nytt papper, signera och sätta in i pärmen. [br] [br]Det är inte alltid man är överens med lagstiftarna om att de lagar och regler som finns är de bästa, men oavsett vad man tycker så är det bara att gilla läget och leva därefter. Samma sak med bokföringslagen. Reglerna förbjuder bokföring som inte är beständig eller där man kan ändra utan att man kan se vilka ändringar som är gjorda, det kraven uppfyller ert system inte.
720
Jag glömde ju, hur hanterar n i utskrifterna i dagboken? Är det på samma sätt som i huvudboken?
62
[quote]Jag glömde ju, hur hanterar n i utskrifterna i dagboken? Är det på samma sätt som i huvudboken?[/quote] [br] [br]Vi skriver ut två kvitton för varje affärshändelse till oss själva, varav ett också innehåller konteringarna för just den affärshändelsen. Det använder vi som "dagbok". Vad anser du/ni om det ?
http://www.drakbutiken.se
488
Det låter som en normal verifikation i mina öron - inte en dagbok.
62
Sant sant, jag missförstod helt och hållet, är det verifikationslista du menar ? Den för vi just nu manuellt...
http://www.drakbutiken.se
62
Då jag anser min fråga besvarad och när denna tråd redan har glidit ifrån ämnet så skapar jag en ny tråd här: [url]http://www.foretagande.se/forum/viewtopic.php?t=838[/url] där jag kommer att be om er hjälp med bokföring i mitt handelsbolag (enligt kontantmetoden). [br] [br]Jag känner att min kunskap inte räcker till vad det gäller bokföringen och ser gärna att jag kan få hjälp av er.
http://www.drakbutiken.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.