Starta Holdingbolag (AB) och via dess vara delägare i 2st AB?!

2
1.
Jag är idag privat delägare (50%) i ett kommanditbolag.
Detta företags omsättning börjar bli så pass stor så att vår revisor rekommenderar oss att byta bolagsform till AB (ca 5 miljoner/år).
Jag sköter ensam den dagliga driften utav detta bolag.

2.
Jag skall även inom kort starta upp ytterligare ett företag tillsammans med en investerare/vän. 50% delägarskap vardera.
Bolagsform, ej bestämt.
Jag sköter ensam den dagliga driften utav detta bolag.

Min tanke är följande:

Starta ett nytt AB (Holdingbolag) som jag själv ägertill 100%.

Företag 1 - ombilda till AB. Via mitt 100% egna Holdingbolag så äger jag 50% i företag 1.
Företag 2 - starta som AB. Via mitt 100% egna Holdingbolag så äger jag 50% i företag 2.

Är detta vettigt/smart?!

Anledningen till detta är för att, som jag ser det, så ger det större frihet för mig att välja när, var och hur det intjänade kapitalet skall spenderas/återinvesteras. Samt även kunna investera i andra verksamheter längre fram.


Tacksam för tips/synpunkter/tankar kring detta upplägg.
2066
22
Personligen gillar jag, och använder, liknande upplägg.[br]Det kan vara en fördel att äga aktier i flera bolag privat i och med att du som privatperson kan plocka ut aktieutdelning från varje bolag. Det beror på flera faktorer, löneunderlag, antal bolag, ägarandelar, framtidsplaner, etc etc - bolla gärna med din revisor som har bättre koll på dina förutsättningar än vad vi har här.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tack för ditt svar![br][br]Jag skall höra med min revisor, dock alltid bra att höra inputs från flera håll (som detta forum).[br][br]I korta drag så kommer det att handla om 2st aktiebolag där jag personligen äger 50% utav respektive bolag. De övriga 50% ägs utav en annan privatperson, dock inte samma person för de båda bolagen. Tanken var att jag skall göra detta som AB istället för som privatperson, om det är mer fördelaktigt.[br][br]Omsättningen beräknas till ca 5 miljoner per år/bolag och jag kommer ensam att arbeta och ta ut lön från respektive bolag eftersom det är endast jag som kommer att arbeta i bolagens dagliga drift.
2066
22
Du behöver beräkna utdelningsutrymmet, det ser olika ut beroende på hur mycket lön du tar ut, brytgränser och lite annat. Sen är det inte säkert att man absolut vill plocka ut så mycket man kan heller, pengar att investera kan ge bättre avkastning än vad du tjänar i % på minskad skatt.[br]Skriv gärna vad din revisor föreslår.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.