Bokföra kreditbeställning?

32
Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:

2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

Eller måste jag först bokföra det med två poster:

2440 - Leverantörsskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

och

2440 - Leverantörsskulder - DEBET - 1000kr
2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr

Om jag bokför det enligt första exemplet får jag ju fakturan och betalningen i samma post som utgörs av samma verifikation. Fungerar det eller ska man egentligen separera på dessa två?
2066
2
Menar du att du bokför enligt ex 1 när du köper varan i butik?[br]Får du en faktura på dina inköp i efterhand?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
32
[quote author=Jonathan link=topic=6321.msg30329#msg30329 date=1262629297][br]Menar du att du bokför enligt ex 1 när du köper varan i butik?[br]Får du en faktura på dina inköp i efterhand?[br][/quote][br][br]Nej jag menar när jag beställer via internet. Fakturan kommer i samband med beställningen och betalningen precis som när man förskottsbetalar via nätet.
2066
2
Och kreditkortet? När dras pengarna?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
32
Dem dras alltid direkt man betalar med det. Iallafall så blir samma dag bokföringsdatumet.[br]Det är därför jag undrar lite om man ska göra två olika verifikationsposter för att dela på "köp" och "betalning".
2066
2
Ok, då är jag med igen. Det är inga problem att ha dem i samma post om det sker samtidigt (samma dag). Däremot borde du ha med kontot som pengarna dras från någonstans också (19xx). Antingen direkt i ditt första exempel i stället för 2410, eller senare som D/2410 K/19xx.[br][br]Ditt exempel ser ut som man kan göra om du får en samlingsfaktura på alla kortköp i slutet av månaden, då betalar du ju skulden först när fakturan från banken kommer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
32
Ja alltså när jag handlar med kreditkortet får jag först fakturan från leverantören. Det var den jag menade i detta exempel. Men sen är det ju som du säger att jag får en samlingsfaktura i slutet av månaden.
2066
2
Då är det mest korrekta att först bokföra köpet mot lämpligt skuldkonto (samma datum som du gör köpet), finns ingen anledning att gå via leverantörsskuld här. Sedan när fakturan från banken anländer bokför du den som en vanlig faktura:[br]K/2440[br]D/tidigare skuldkonto[br][br]När den betalas:[br]K/1930[br]D/2440
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.