När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Är nubliven pensionatägare och ansvarig för bokföringen av företaget. En fråga som har förföljt mig ända sedan starten är hur man ska hantera redovisning av moms när man erbjuder sina kunder boende inkl frukost. Ringde upp skatteverket för få bekräftat att man var tvungen att dela upp de två olika momssatserna på 12% respektive 25% för att sedan redovisa dem var försig, skatteverket höll med. Min nästa fråga var då hur fördelningen skulle gå till. Man skulle ju kunna tänka sig att fördela den 12%-iga momsen för vad ett rum kostar utan frukost och den 25%-iga momsen för vad en frukost skulle kosta utan boende. Skatteverket hade inget att tillägga vad det gällde hur andelen skulle fördelas.
Som jag har resonerat med mig själv kan man antingen göra som i det ovanstående fallet att låta andelen bestämmas av boendets och frukostens pris var för sig. Men å andra sidan kan man resonera så att jag säljer ett paket och att frukosten eller varför inte boende då får ett lägre pris och därmed en lägre andel. Ju större andel boende (12%) jag har i mitt pris ju lägre får mina gäster betala.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kan bidra med svar eller ett nytt intressant synsätt?
Det jag fått veta, vid fråga om fördelning av momssatser, när jag talade med den person som sköter mina bokslut är att det är den huvudsakliga varan/tjänsten som avgör momssatsen för redovisningen.
[br]
[br]Dvs, har du en verksamhet som till största delen består av verksamhet för momssatsen 6%, ska du även ta ut samma momssats för den del som är mindre än den huvudsakliga verksamheten (om den momssatsen skiljer sig från din huvudsakliga).
[br]
[br]Detsamma gäller för frakter, säljer du något till 6% moms ska även 6% tas ut på frakten. Detta trots att den normalt är 25%.
[br]
[br]Hänvisningen gav hon till en dom. Tyvärr har jag inte referensen till denna.
[br]
[br]Utifrån detta är min slutsats (jag är inte revisor, så se det som resonemang) att du säljer ett paket där frukosten är en mindre del av paketet. Detta gör att du bör ta ut 12% på hela försäljningen, frukosten inkluderad.
[br]
[br]Hoppas att jag inte förvirrat dig mer än nödvändigt. Med tanke på att du driver ett pensionat så borde du rimligtvis ha kontakt med ngn revisor? Tala med den, då får du raka puckar. Om du talar med honom/henne, så återkom och berätta vad du fick reda på.
[br]
[br]Eller så hänger du kvar, det finns de som pysslar med detta på heltid här på forumet. De kanske kan ge "rätt" svar :)
digiArt, ditt resonemang stämmer - för det mesta. Men min erfarenhet är att hotellnotor nästan alltid brukar vara uppdelade i två poster med olika momssats.
[br]
[br]Flera gånger när jag har suttit och bokfört mina klienters hotellnotor har jag försökt räkna på saken för att försöka förstå hur uppdelningen är gjord - men jag har sällan lyckats, faktiskt. Ofta verkar inte finnas någon logik som en utomstående kan begripa. Jag har inte en susning om hur de gör uppdelningen mellan rum och frukost.
[br]
[br]Det brukar vara lättare att följa uträkningen när notan består av restaurangbesök (som ska bokföras som representation) samt logi.
[br]
[br]Samma gäller för övrigt om du tar betalt för telefonsamtal, internetuppkoppling, uthyrning av film o.s.v. till dina pensionatsgäster. Även det har 25 % moms. Den uppdelningen brukar vara lättare att förstå på hotellräkningarna.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.