Revisor Kostnad AB

2
Hej på alla.! Har ett enmans AB och tycker att min "auktoriserade" revisor är för dyr. Jag har en omsättning runt 500.000:-/ år och bokföring + bokslut kostar mig ca 50.000:-. Jag betalar alltså ca 4.000:-/ månad. Är detta rimligt.?
720
Varför auktoriserad inom citattecken, är det inte revisionen du talar om utan bokföringskostnaden? Sedan vet man aldeles för lite om ditt företag för att kunna säga om priset är för högt eller ej. Omsättningen säger ju inte ett dugg om omfattningen på materialet och hur komplicerat det är. [br]Är du mäklare ex kan 500.000 i omsättning innebära 5 affärer på ett helt år gentemot kund och sedan har du lite annonser, din egen lön hyra och telefoner samt en massa representation :lol: [br]Har du en kiosk istället så innebär det 365 dagskassor, lagerinventering och värdering, massor av inköpsfakturor mm. [br]Eller också omsätter du 500.000 genom att köpa och sälja aktier och då blir det också en massa affärer att hålla rätt på och vid varje försäljning räkna på GAV. [br]Jag kan visst säga att det låter dyrt men utan mer upplysning vet jag inte om det verkligen är fallet.
488
Håller med Redkon. Ett enmans-AB kan vara hur smidigt som helst att sköta om det t.ex. är en konsult med en fast storkund, så att det i princip bara är en kundfaktura i månaden och någon mobilräkning. [br] [br]Eller så kan det vara hur rörigt som helst med myriader av kvitton och fakturor. [br] [br]Dessutom spelar det stor roll hur väl du själv förbereder materialet. Lämnar du det komplett och sorterat i tidsordning, med småkvitton fasthäftade på A4-papper med förklarande texter när det behövs och med bankkontoutdrag där det finns kvitton till alla utbetalningar? [br] [br]Eller lämnar du in en plastkasse med blandade skrynkliga kvitton från de senaste 4 månaderna, där hälften dessutom saknas? [br] [br]Så 50 000 kr kan vara allt från superdyrt till oförskämt billigt...
589
1
Jag kan inte annat än hålla med Redkon och Karin. [br] [br]Men en liten följdfråga: Gör samma revisor både bokföring, bokslut och revision?
2
OK och tack för input. Japp, revisorn gör rubbet och verkar ta runt 500:-/ timme. Lämnar alltid in kvitton, fakturor, kontoutdrag mm i datumordning och uppsatt på A4 (ordning och reda). Skickar ut runt 50 fakturer / år.
720
[quote="radman"]OK och tack för input. Japp, revisorn gör rubbet och verkar ta runt 500:-/ timme. Lämnar alltid in kvitton, fakturor, kontoutdrag mm i datumordning och uppsatt på A4 (ordning och reda). Skickar ut runt 50 fakturer / år.[/quote] [br] [br]Nope, samma revisor kan inte göra allt, det är förbjudet. Med priset 500 kr/timme så är det inte revisorn du talar om utan redovisningsbyrån. Revisorns arvode kommer sedan separat som ytterligare kostnad. Visserligen kan det tänkas att din revisor fakturerar dig via din redovisningsbyrå men det är väldigt ovanligt. För själva revisionen kan du npg räkna med timtaxa på 800-1000/timmen och hur många timmar det sedan tar beror ju helt på hur duktig din redovisningsbyrå är. [br] [br]500 kr i timmen för redovisningsbyrån är väl inget överpris även om det är i dyraste laget (350/timme är nog det lägsta du kan få), däremot verkar 10 timmar i månaden vara väldigt mycket tid. 50 fakturor ut skriver du men hur många verifikat är det på en månad totalt, 100, 200 eller 300. Det avgör också tiden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.