flygbiljett

11
jag tänkte bokföra en flygbiljett för en tjänsteresa där jag åkte med FlyNordic.



enligt bokningsbekräftelsen har jag betalat 599:- för resan men ingen moms. borde det inte vara 6% moms på den? eller är det för att FlyNordic är ett utländskt företag?



hur ska man göra med momsen i såna lägen?
488
Vart åkte du? Om du åker utomlands (t.ex. till Danmark eller så) är det ingen moms.
88
[quote="Karin i Västergötland"]Vart åkte du? Om du åker utomlands (t.ex. till Danmark eller så) är det ingen moms.[/quote] [br]Är det frågan om vart man åker? Handlar det inte mer om vilket land som ställer ut fakturan? I så fall blir det väl väldigt krångligt om det är så att jag åker till USA, men det är Danmark som fakturerar? [br] [br]Blir det inte inom EU utställda fakturor den sedvanliga EU-momsuträkningen som bokas mot ingående moms? [br] [br]Bara en undring...
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
11
[quote="Karin i Västergötland"]Vart åkte du? Om du åker utomlands (t.ex. till Danmark eller så) är det ingen moms.[/quote] [br]Åkte till Tyskland. Det lär vara Finnair som står bakom FlyNordic om det har någon betydelse. Det jobbiga med moms är iofs att det mesta har betydelse... Usch och fy för moms!
488
Vart skickade du betalningen? Till en organisation i Sverige eller utomlands? Finns det ett svenskt bankgiro borde det ju vara en svensk organisation. Men du kanske betalade med VISA över nätet? Då kan det ju vara knivigare att avgöra. Men säljaren borde rimligen ha skickat dig en faktura där deras adress framgår.
11
betalade via nätet med kort. då får man bara en bokningsbekräftelse via mail. på den står specificerat att moms ingår med 0 kr. så jag har ju uppenbarligen inte betalat någon moms på fakturan. [br]men sedan står det att leverantören (flygbolaget alltså) har en svensk adress och ett momsreg-nr...
488
OK. Då är det helt enkelt ingen moms. Inget att bekymra sig för alltså!
11
så bra! tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.